Deel dit artikel
-

IAB publiceert ruwe versie van TCF v2.0

Een jaar na de vernieuwing van de privacywet door de AVG publiceert het IAB de ruwe versie van het nieuwe Transparency & Consent Framework (TCF).

Dit moet duidelijkheid geven over hoe adverteerders, uitgevers en technologiebedrijven omgaan met toestemming voor dataverwerking van mediaconsumenten.

De ruwe versie van, wat in jargon heet, de TCF v2.0 is hier verschenen. Vanaf nu kunnen belanghebbenden hun reactie op het voorstel doen. Op 7 en 8 mei organiseert adverteerdersclub IAB Europe twee webinars waarin het toelichting geeft op de proefversie. Op basis van de feedback zal de definitieve standaard worden opgesteld. Die wordt rond de zomer uitgebracht.

Het IAB Transparency & Consent Framework (TCF) is een initiatief van het IAB Tech Lab in de US en IAB Europe. Het TCF is een technische standaard waarmee instanties die op digitale media persoonlijke data verwerken op een eenduidige manier met elkaar toestemming (consent) kunnen communiceren en transparantie naar de consument kunnen bieden. Anders gezegd: het orkestreert het doorgeven van consent door de keten.

Google zegde vorig jaar, voor invoering van de AVG, zijn ondersteuning voor het TCF toe. Het sloeg echter versie 1 over en wil versie 2 implementeren wanneer IAB dat uitbrengt.

Foto: ev op Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond