Deel dit artikel
-

IAB: verdubbeling online reclame bestedingen

De netto online reclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2004 met 100 procent gestegen tot 16 miljoen euro. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het IAB. Vooral de telecomspelers en de financiële dienstverleners gaven meer uit aan online advertenties.

“In het eerste kwartaal van 2003 bedroegen deze netto online bestedingen nog 8 miljoen euro. De 16 miljoen euro netto over het eerste kwartaal is dus een stijging van exact 100%. Deze eerste wapenfeiten zijn een indicatie van een potentieel prachtig jaar,” zegt Igor Beuker van IAB Nederland.

De branches die voorop liepen in het eerste kwartaal van 2004 waren: telecom/ict met 22,7 procent, financiële dienstverlening met 17,2 procent, media met 15,8 procent en horeca en toerisme met 7,1 procent. Van de online bestedingen in het eerste kwartaal kwam 47 procent uit banners en skyscrapers.

“Dat zoekmachine-advertising slechts 2 procent bedroeg in het eerste kwartaal van 2004, heeft te maken met het feit dat o.a. Google en Overture nog geen cijfers aanleveren. De daadwerkelijke online bestedingen zijn in werkelijkheid dus nog hoger dan die 16 miljoen euro,” aldus Beuker.

“We staan daar op zich niet onwelwillend tegenover. Maar dan moet Google ook met cijfers komen. In het buitenland geven we de gegevens wel vrij en ik weet dat Google het daar ook doet. De kans dat we het in de toekomst gaan doen, is dus aanwezig Ik hou nu alleen nog even een slag om de arm ,” zegt Ruud Smeets van Overture. Marc Duijndam van Google wil of kan geen commentaar geven. Dat komt omdat Google midden in een beursgang zit. 

Adlink, de grootste verkoper van online reclame in Europa, presenteerde eerder deze maand de cijfers over het eerste kwartaal en rapporteerde toen een omzetstijging  van 21 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond