Deel dit artikel
-

Iberia schakelt om naar tegendraadse mobiele strategie

Luchtvaartmaatschappij Iberia hakt zijn oude mobiele iOS-app in stukjes. De Spanjaarden gaan van één algemene naar vijf specifieke apps. Het lijkt de vraag hoe zinvol dat is.

Voor iedere taak en functie een app. Dat is de filosofie achter de nieuwe mobiele strategie van Iberia. Afgelopen week verschenen vijf nieuwe apps die de ene oude vervangen. Er zijn aparte apps voor boeken, vertrek- en aankomsttijden, parkeren op luchthavens, inchecken en voor het eigen magazine.

Iedere blokje Applesoftware van de luchtvaartmaatschappij bevat wel verwijzen naar de zusterapplicaties. Op die manier probeert Iberia toch aan wederzijdse promotie te doen.

De eerste reacties op de apps zijn twijfelachtig. Reizigers vinden het lastig om voor iedere taak aparte software te moeten downloaden. En dat in een toch al steeds verder uitdijende hoeveelheid geïnstalleerde apps. De oude app bevatte alle benodigde infomatie voor reizen juist in een overzichtelijk digitaal pakketje.

Iberia denkt met deze stap juist een puntiger gebruikerservaring te kunnen bieden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Boudewijn Broekhuijse

De keuze voor losse apps is op zich een goede zet voor bedrijven met verschillende en duidelijk in doel en doelgroep onder te brengen proposities. De keuze van Iberia is in dit kader dan weer niet helemaal zo’n goed idee. Het is een service organisatie die een aantal diensten aanbiedt, maar deze hebben wel sterke raakvlakken met elkaar. Als ik wil vliegen met Iberia, boek ik via de app, maar ik wil ook weten of mijn vlucht al is geland én ik heb een parkeerplaats nodig. Dus hier is sprake van een versnipperd aanbod van logisch complementaire diensten. Dat is niet handig voor de reiziger. Ook al is er een onderlinge doorverwijzing. Ook de moderne reiziger is net als bijna alle andere app-gebruikers vooral lui en gemakzuchtig. Daarom zou 1 app voor de diensten boeken, aankomst/vertrek en parkeren logischer zijn. Dat het magazine een losse app is, soit. Dat is voor veel mensen toch vaak een veel mindere must have. Kortom; De keuze van Iberia is moedig, maar niet helemaal goed doordacht. Voor bedrijven met minder aanvullende diensten is het wel aan te raden om per doel/doelgroep een specifieke en vooral relevante app te ontwikkelen. Ik schat in dat de keuze voor de 5-app strategie van Iberia zal leiden tot een toename van het verkeer op de (mobiele) website waar alle diensten wel samen worden aangeboden. Dat kan een keuze zijn, maar dat was hier denk ik niet de oorspronkelijke gedachte.

Erwin Boogert

Dankjewel. Heel duidelijk verwoord.

Maurice Beerthuyzen

Ik ben benieuwd hoe Iberia aan deze wijsheid komt. Misschien heeft men eea zeer goed geanalyseerd en blijkt dat de gemiddelde appgebruiker slechts 1 functie van de app gebruikt. Zou mooi zijn als deze beslissing voortkomt uit data.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond