Deel dit artikel
-

Icecat koopt Syndy, specialist in supermarktdata

Het beursgenoteerde bedrijf Icecat koopt de Nederlandse start-up Syndy, dat een platform exploiteert voor productinformatie-uitwisseling tussen fabrikanten en retailers, vooral makers van Fast Moving Consumer Goods en supermarkten.

Icecat maakte gisterenavond bekend dat het 92 procent van de aandelen in Syndy heeft gekocht. Investeerders Walvisch Participaties, Rockstart, Laurens Groenendijk en Martijn Rozendaal zijn uitgekocht. De resterende acht procent blijft in handen van de oprichters Pieter van Herpen (CEO) en Rogier Pennink (CTO). Hun bedrijf blijft als zelfstandige b.v. opereren onder de nieuwe eigenaar.

De kopende partij is een uitgever en syndicator van productinformatie ten behoeve van met name de e‐commercemarkt. Icecat uit Amsterdam verzamelt informatie over producten bij de fabrikanten, zoals Philips, Akzo Nobel, TomTom, HP, DELL, Lego en L’Oréal, en maakt dat beschikbaar aan tienduizenden webshops en handelsplatformen, waaronder Amazon, Wehkamp en bol.com. Directeur Martijn Hoogeveen: “Icecat produceert zelf data, Syndy levert een PIM”, product information management. “Icecat is sterk in sector waar veel structuur is en veel met gestandaardiseerde data wordt gewerkt, Syndy is sterk in nieuwe verticals met minder gestructureerde data. Denk aan FMCG of Health & Beauty.”

Retailers betrekken bij Syndy productinformatie direct van de bron. Producenten kunnen, omdat zij de data zelf leveren, op hun beurt nauwkeurig bepalen welke afnemer welke informatie in zijn winkel kan tonen. Hierdoor krijgen ze wat meer controle over hoe hun producten in de digitale schappen wordt geprofileerd. Meer dan ze in de fysieke winkel kunnen bepalen.

Directeur en mede-oprichter Pieter van Herpen: “We waren bezig met vervolgfinanciering en kwamen in gesprek met Martijn Hoogeveen. Er was een strategische fit. We hoeven nu geen salesteam op te bouwen maar kunnen gebruik maken van de twintig à dertig man van Icecat. Zo kunnen we ons richten op de doorontwikkeling van ons product en de implementaties bij klanten.” Het team is bijvoorbeeld bezig met de backendintegratie bij Makro. “In wezen doen we aan template mapping: we converteren merkendata naar retailertemplates op de manier zoals de retailer dat wil.”

Sinds kort werkt Syndy voor grote klanten in China, onder wie Alibaba en Tencent, en werkt aan een strategische deal in Singapore. In de Chinese markt wordt nog heel veel data met de hand ingevoerd per shop. De Nederlandse tool helpt dat proces automatiseren. Van Herpen: “In Azië gebruiken ze content veel anders, intensiever, dan in Europa en Amerika.

Het bedrijf heeft drieduizend geregistreerde gebruikers, waarvan er dertig als betalend klant te boek staan. “We hebben ons vier jaar gericht op productontwikkeling en deden geen omzet. Afgelopen jaar zijn we qua omzet wel verdubbelde. Het begint serieuze vormen aan te nemen.”

Foto: unclegott (cc)

Dit bericht is 36 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond