Deel dit artikel
-

ICT-sector droeg sterk bij aan economische groei eind jaren negentig

De Nederlandse ICT-sector was eind 1999 goed voor zes procent van de omzet binnen de Nederlandse economie. Daar staat tegenover dat van de groei binnen de Nederlandse economie 20 procent op het conto kwam van de ICT-sector. Dit zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek in de publicatie 'De digitale economie 2001' .

Het percentage van 20 procent geldt voor de periode 1995 tot en met 1999 zegt A.D. Kuipers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, het betreft een gemiddelde van het aandeel van de ICT binnen de Nederlandse economische groei in deze periode.

De waarde van e-commerce op de totale retailomzet bedroeg halverwege vorig jaar 1 procent, aldus het CBS. Medio vorig jaar hadden 400 duizend huishoudens weleens iets via internet gekocht of besteld. De voorkeur voor sites uit het eigen land blijkt ook hier, een op de drie orders wordt in het buitenland geplaatst.

Eenderde van de bedrijven maakte halverwege vorig jaar gebruik van in- en verkoop via internet. Maar volgens het CBS bedroeg de totale waarde van de transacties slechts 0,2 procent van alle transacties die er tussen bedrijven plaatsvinden. Bestedingen aan ICT zijn de afgelopen jaren wel "steeds gestegen" constateert het CBS.

In internationaal perspectief is de omvang van de ICT-sector in Nederland modaal, aldus het CBS. Er is een sterke nadruk op dienstverlening, in tegenstelling tot productie (van bijvoorbeeld hardware). Nederland bevindt zich in de 'sub top' als het gaat om verspreiding van computers, mobiele telefoons, toegang tot internet. Globaal zijn deze voorzieningen alleen in de Verenigde Staten, de Scandinavische landen, Australië en Canada verder ontwikkeld.

De toegang tot internet is de afgelopen jaren sterk gegroeid, aldus het CBS. Het aantal huishoudens met een internetaansluiting is in de periode 1998 tot 2000 maandelijks toegenomen met 70 duizend. Eind juni 2000 beschikte 70 procent van de Nederlandse huishoudens over een computer. Het aantal bedrijven met toegang tot internet is ook toegenomen, constateert het CBS. Tegenover het CBS voorspellen bedrijven zelf dat eind dit jaar 70 procent van hen online is. Kleinere bedrijven lopen hierin wat ontwikkeling betreft echter twee jaar achter op grote bedrijven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond