Deel dit artikel
-

IDCN eist rectificatie van SIDN

De Internet Domeinregistratie Controle Nederland (IDCN) uit Alkmaar wil dat de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) een rectificatie op haar site plaatst en een vorige week gepubliceerd persbericht intrekt. De Internet Domeinregistratie Controle Nederland verifieert voor bedrijven of contactgegevens zoals die bij de registratie van hun Nederlandse domeinnaam zijn opgegeven nog wel juist zijn.

IDCN verzoekt bedrijven ook om per e-mail eventuele wijzigingen op het meegestuurde mutatieformulier te vermelden. Voor de verwerking van de gegevens brengt IDCN eenmalig tien euro exclusief BTW in rekening. In de mail en op de website gebruikte IDCN aanvankelijk een logo dat volgens de SIDN grote gelijkenis vertoonde met het SIDN-logo.

De SIDN, die sinds 1996 verantwoordelijk is voor de uitgifte en registratie van .nl-domeinnamen, sommeerde de IDCN te stoppen met zijn activiteiten omdat "wellicht inbreuk wordt gemaakt op merk- en auteursrechten van SIDN". Er werd gedreigd met juridische stappen. Daarnaast werd ook een ander bedrijf, Internet Registratie Dienst , gevraagd te stoppen met het versturen van acceptgiro's voor opname van bedrijfsnamen in een online bedrijvengids. Veel mensen denken volgens SIDN dat het om de verlenging van hun domeinnaam gaat.

"Het is te gek voor woorden dat wij op een lijn worden gesteld met een bedrijf dat spooknota's verstuurt", zegt directeur van IDCN Jaap Meijer, die tevens adjunct-directeur is van Homepa World to Business, een bedrijf dat zich volgens de Kamer van Koophandel bezighoudt met het ontwerpen en onderhouden van websites, bemiddeling bij domeinregistratie en het verlenen van aanverwante internetdiensten. "We hebben gewoon een gat in de markt ontdekt. Veel bedrijven hebben helemaal geen tijd om hun domeinnaam gegevens bij te houden." Meijer zegt al in een vroeg stadium contact met het SIDN te hebben opgenomen. "We wilden gebruikmaken van hun gegevens. Maar ze lieten al meteen weten daar niet van gediend te zijn."

Bij de SIDN was niemand voor commentaar beschikbaar.

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter Graafland

Het lijkt me niet verwonderlijk dat IDCN wordt vergeleken met IRD. Ze proberen op eenzelfde manier geld afhandig te maken van bedrijven. Oke, bedrijven moeten beter op de facturen kijken voordat ze betalen, maar dat rechtvaardigt hun handelswijze niet. Dhr. J. Meijer is tevens adjunct directeur van "Homepa World to Business", een website design bedrijf. Een bezoek op deze website en je weet met wat voor mensen je te maken hebt. Dit is geen webdesign meer….

RJ

Waarom zouden de gegevens in de SIDN database actueel moeten zijn, waar is dat voor nodig? Ze sturen je geen facturen of post toe, via je ISP krijg je een factuur voor de domeinnaamregistratie. Dus al verhuis je een aantal maal na je 1e domeinnaam registratie, het is onzinnig om je gegevens bij de sidn actueel te houden. Het bespaart je in ieder geval heel veel junk mail van adverteerders die jouw informatie uit de grootste Nederlandse publiekelijk te raadplegen database hebben gehaald 🙂

Peter van Dijk

<< eventuele wijzigingen op het meegestuurde mutatieformulier te vermelden. >> Ik ben wel benieuwd hoe ze van plan zijn mutaties door te voeren. Dit kan toch alleen via de bestaande service-provider? Die kan ik net zo goed zelf emailen of faxen. En wat als die extra kosten daarvoor in rekening brengt? Zoals gezegd: ben erg benieuwd, en geloof er geen snars van zolang dit niet online wordt toegelicht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond