Idee voor duurzame bezorging van online boodschappen wint KPMG-prijs

Tatjana Mirosnicenko, studente aan de Rotterdam School of Management (RSM), heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gewonnen. Zij krijgt de prijs voor de bijdrage die zij met haar onderzoek levert aan de manier waarop online gekochte, boodschappen op een duurzame manier bij de consument bezorgd kunnen worden.

Door consumenten te stimuleren om van tevoren een door de winkelier gekozen tijdstip te kiezen waarop de producten bezorgd kunnen worden, kan het vervoer aanzienlijk efficiënter en duurzamer plaatsvinden. Zij spreekt van een ‘groen levertijdstip’.

Voor veel onlinebedrijven vormt de bezorging van producten een groot probleem omdat de consument op het tijdstip van levering niet altijd aanwezig is. Het laatste traject van de bezorging is voor veel ondernemingen dan ook relatief kostbaar. Het onderzoek laat zien hoe supermarkten consumenten kunnen bewegen te kiezen voor een bezorgmoment dat de retailer het beste uitkomt.

De jury, die naast Tholen bestaat uit Jan Bom, hoofdredacteur van P+ en Henriette Davelaar, hoofd duurzaamheid bij PGGM, ziet in het idee van Mirosnicenko vier duidelijke winstpunten. Door de bezorging van producten efficiënter uit te voeren kan de transportstroom aanzienlijk worden teruggebracht en de CO2 uitstoot worden verminderd. De klantloyaliteit wordt bovendien vergroot omdat de consument een goed gevoel heeft bij de mogelijkheid die de supermarkt biedt. De supermarkt doet goede zaken voor zijn bekendheid en reputatie omdat iedere post op de sociale media bijdraagt aan het merk en het groene imago van het bedrijf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug