Deel dit artikel
-

ID&T oriënteert zich op hybride dance evenementen

De coronacrisis heeft veel nieuwe creativiteit opgeleverd, helemaal bij bedrijven die in zeer korte tijd hun strategie moesten aanpassen, zo bleek gisteren bij de virtuele talkshows Dutch Media Week Live en Top Names.

Eind september werd bekend dat ID&T 40 procent van zijn personeel moet ontslaan. Sinds maart staat de corebusiness van ID&T, het organiseren van grootschalige dance-evenementen, volledig stil. Het Amsterdamse bedrijf organiseert jaarlijks circa tachtig festivals, waaronder Mysteryland, Awakenings en Thunderdome.

Ook Michael Guntenaar, Chief Digital Officer (CDO) van ID&T, zag het hart van zijn industrie tot stilstand komen. “In het begin waren we best gedesoriënteerd,” vertelde Guntenaar dinsdagavond in Dutch Media Week Live. Er waren al 80.000 kaartjes verkocht voor het jaarlijkse Defqon Weekend Festival en de organisatie besloot in een freemium online alternatief te voorzien, met in totaal optredens van meer dan 80 artiesten. De 72-uur durende uitzending, compleet met Zoom Rooms, wist acht miljoen kijkers uit 140 verschillende landen te trekken. Duizenden huiskamers werden volledig omgetoverd tot mini-campings met tenten en slaapzakken.

Guntenaar: “Het was een enorm dure productie. Maar we vonden het belangrijk om de fans iets te bieden omdat we ze hadden gevraagd om de kaartjes voor Defqon vast te houden. Ruim negentig procent heeft dat ook gedaan.”

Guntenaar zegt dat er nu serieus wordt gekeken naar hybride oplossingen om het bereik te vergroten en om nieuwe verdienmodellen aan te boren. ID&T praat onder meer met Zoom over nieuwe mengvormen van online entertainment.

Ook het van oorsprong Nederlandse JW Player merkt verschuivingen als gevolg van corona. De mediaspeler wordt over de hele wereld gebruikt door grote bedrijven die zeggenschap willen houden over hun videodiensten, zoals NOS, Talpa, RTL, NRC, de Persgroep en PSV en internationaal door ESPN, Electronic Arts en AT&T.

Oprichter Jeroen Wijering merkt dat de speler door totaal nieuwe doelgroepen wordt geadopteerd, onder meer door kerken en boekhandels. Wijering: “Bij dat laatste konden we ons weinig voorstellen, maar het blijkt dat de boekhandel auteurs uitnodigt om uit hun werk voor te lezen.”

Zijn bedrijf heeft een nieuwe oplossing gelanceerd waarbij gebruikers snel een eigen videokanaal kunnen inrichten en ook geld kunnen vragen.

Bij Top Names vertelde uitgever Gijs Vroom van Emerce over de omslag die zijn bedrijf maakte van evenementen naar videopplatform. “We zijn in omzet gehalveerd, en hebben de organisatie moeten afslanken, maar we hebben wel de basis gelegd voor een mooie nieuwe bedrijfstak, die ook zal blijven bestaan als de pandemie voorbij is. Sponsors zijn enthousiast.”

Emerce kiest er volgens Vroom bewust voor om evenementen zoals het aanstaande eDay niet als een liveregistratie aan te bieden. “Niemand gaat een hele dag achter zijn scherm kijken. De formule die wij hanteren lijkt meer op Netflix, die ook continu nieuwe series klaarzet. En Netflix kijk je wanneer het jou uitkomt.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond