Deel dit artikel
-

IdtV: Toekomst narrowcasting is on-demand

IdtV heeft weinig vertrouwen in de huidige vorm van narrowcasting, televisie in winkels en op andere openbare locaties. Als je kijkt naar de voorbeelden in Nederland van narrowcasting dan gaan deze voorbij aan de ontwikkelingen die plaatsvinden op het gebied van televisie, aldus Huib Maaskant van IdtV. Belangrijke ontwikkeling op gebied van televisie is volgens hem dat on-demand tv de komende jaren sterk zal groeien.

“Je kunt tegenwoordig niet meer iets maken, een tv-programma of andere content, en dat vervolgens over de mensen heen storten,” stelt Maaskant, die per 1 juli bij IdtV werkt. De narrowcastingvoorbeelden die Maaskant uit Nederland kent, werken volgens hem min of meer volgens dit ‘uitstortprincipe.’ “Ik heb nog niet veel goede voorbeelden van narrowcasting in Nederland gezien.”

Maaskant is eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van crossmediale concepten, waarbij de verschillende disciplines van IdtV – televisie, film, internet en evenementen – worden gecombineerd. Maaskant werkt op dit gebied nauw samen met Art Director Matthijs Jaspers die eveneens sinds 1 juli bij IdtV werkt.

Maaskant vergelijkt narrowcasting met een banner op een website. “Je komt niet in een winkel om naar beelden op een scherm te kijken.” Als je mensen wilt boeien, moet je iets maken wat ‘hen aan het hart gaat’. Als voorbeeld van een goed concept noemt Maaskant Fuel For Travel, het downloadcentrum dat eind juli is geopend op Schiphol. In het centrum kunnen passagiers onder meer muziek, reisinformatie en video’s downloaden. Maaskant trekt de vergelijking met narrowcasting, en ziet een concept als Fuel For Travel als een model voor hoe narrowcasting er uit zou moeten zien. “De toekomst van narrowcasting is on-demand.”

On-demand en crossmediaal
Met on-demand bedoelt Maaskant een vorm waarbij de bezoeker zelf bepaalt wát hij wanneer te zien of te horen krijgt. Niet per sé op een beeldscherm, maar ook bijvoorbeeld op een video iPod. On-demand televisie zal de komende jaren, met de uitrol van digitale televisie, steeds populairder worden, meent hij. “Steeds minder programma’s zullen gelijktijdig door mensen worden bekeken. Mensen kiezen straks hun eigen tijd, programma en platform.” Daarbij zullen zenders vaker gericht zijn op een bepaald thema, vult Shula Rijxman, Chief Commercial Officer bij IdtV, aan. IdtV zal vooralsnog geen eigen digitaal tv-kanaal starten, zegt Rijxman. “We willen niet de concurrentie aangaan met onze eigen opdrachtgevers.”

IdtV is groot voorstander van gesponsorde televisie. Voorbeelden daarvan zijn Camping Life en twee programma’s die komend televisieseizoen van start gaan, Kies je kar en de Relatie APK. Dit zijn ook voorbeelden van door IdtV ontwikkelde merkplatformen, waarbij rondom een bepaald thema een crossmediaal concept wordt ontwikkeld.

De trend van internetters om via sites als YouTube video’s te delen, ziet IdtV niet als een bedreiging of grote kans. Rijxman: ‘Wij gaan niet speciaal video’s voor een site als YouTube ontwikkelen. We denken er wel aan om de site als promotieplatform te gaan gebruiken, dus als plek om fragmenten uit televisieprogramma’s of films neer te zetten.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Ron

Ik raak niet erg onder de indruk van al die 'Wat de kijker wil, wanneer die maar wil!'-verhalen. Het is typisch voor cross media-mensen om de bal steeds maar weer bij de gebruiker te leggen in plaats van zich in die gebruiker te verdiepen. Fuel for Travel kan een uiterst succesvol concept worden als het technisch eenvoudig wordt. Maar narrowcasting on demand, please! Nog gekker maakt IdtV het door eerst te zeggen dat je niet meer iets kunt maken en dan over de kijker kunt uitstorten en dan vervolgens een paar programma's noemt die gewoon een merk of thema als platte sponsoring in beeld brengen. En de vergelijking tussen een banner op een site en een scherm in een winkel gaat op zijn minst mank, maar in feite snap je dan dus niks van de media waar je over spreekt. Ik ben heel benieuwd hoe Maaskant zijn visie gaat uitwerken. Laat me even weten waar ik straks wat kan zien. Dit wil ik namelijk niet missen.

Janine

VODcasting dus. Mooi dat IdtV dit ook onderkent

Julian Natte

Bij narrowcasting (op de winkelvloer) gaan mensen in de meeste gevallen niet minuten naar een beeldscherm staan kijken. Je komt om te shoppen niet om te relaxen en naar tv te kijken. Op de retail vloer zijn die schermen er voor de beleving en om de omzet te verhogen. Bijvoorbeeld d.m.v. aanbiedingen in de vorm van een dag top 10 of product lanceringen.  Ik ben het met hem eens dat er te vaak slechte content draait op een narrowcasting kanaal, maar kijk eens naar de eerste TV en radio uitzendingen dat was ook niks. Toen las men de krant voor op tv en op de radio. Voor alles staat een leerproces. Het verhaal van de heer Maaskant gaat wat meer op in openbare ruimtes waar men langer aanwezig is (bijv. trein station), dan werkt dit cross mediale denken wel.  Maar ik zie voor hem ook nog wel een paar uitdagingen. Wat als 1 iemand "on demand" een programma wil kijken over kamperen in de Achterhoek en de rest van de mensen in de wachtruimte wil graag een programma over stappen in Salou zien. Wat dan, wachten? O jee de trein gaat! Julian  http://juliannatte.wordpress.com  

Olivier Jansen TVAmsterdam

IdtV zal vooralsnog geen eigen digitaal tv-kanaal starten, zegt Rijxman. “We willen niet de concurrentie aangaan met onze eigen opdrachtgevers.” Dat begrijp ik niet. Als producent zet ik momenteel mijn archief op internet want opdrachtgevers (tv stations) doen daar niks meer mee.En Talpa doet dat toch ook?

Watch over TVl

Tja, Idtv….langzamerhand verdwijen die naar de vergeten vergetelheid. Lingo is nog de enige kurk. En natuurlijk sponsored programs….tja…..Dan maar wat stoers roepen over crossmediaal en dat narrowcasting niet werkt zoals het nu werkt. Op zich heeft Maaskant niet helemaal ongelijk, maar Fuel for Travel….On Demand….Natuurlijk maar dan moet er wel demand zijn…..Hoe dan ook Idtv gaat die demand niet meer creeeren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond