Deel dit artikel
-

‘Iedereen een andere Zalando’

Zalando investeert tientallen miljoenen euro’s in het op korte termijn opwaarderen van zijn technologie. Binnen anderhalf jaar moet iedereen, op basis van kunstmatige intelligentie, een ‘eigen Zalando’ op het scherm krijgen.

Daar werken nu zeshonderd van de negentienhonderd programmeurs bij Zalando aan, aldus het Handelsblatt. De krant kreeg te horen hoe de IT-strategie er tot 2019 uit ziet en tekende dat op.

De basisgedachte is dat het helemaal niet zinvol is dat iedere klant een overweldigende aanbod aan schoenen en kleding te tonen. Daar verdrinkt zij in. Met moderne technologie is het mogelijk om haar, op basis van historische surf- en koopgegevens in combinatie met actuele marktinformatie, persoonlijke kleding- en kooptips te geven. Iedereen een andere Zalando.

Het wordt voor klanten ook mogelijk om hun dataprofiel te bewerken, bijvoorbeeld om die ‘ene fase qua smaak’ digitaal te vergeten.

Voor de front-end worden er bijvoorbeeld chatbots gebouwd die wensen van klanten inventariseren. Data-input geschiedt met het toetsenbord of via spraakcommando’s.

Qua marketing zet de winkel meer in op influenceermarketing en populaire internetfiguren als ambassadeurs.

Topman Rubin Ritter heeft de ambitie om de omzet per 2020 te verdubbelen tot negen miljard euro. Daarom investeert hij extra veel in IT maar ook in distributiecentra. Einde derde kwartaal stond de teller van kapitaalbestedingen op 176 miljoen. Dat loopt in dit kwartaal verder op tot 250 miljoen.

Foto: Marco Giumelli (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond