Deel dit artikel
-

IFA: ‘Consument versneld digitaal’

De markt voor consumentenelektronica heeft duidelijk geprofiteerd van de coronapandemie. Dat vertelden Kai Hillebrandt Gfu Consumer & Home Electronics GmbH en Peter Feld (Gfk) zojuist tijdens IFA in Berlijn. Tijdens de lockdown werd een record aantal IT- en kantoorartikelen besteld, maar ook huishoudelijke apparaten en entertainmentproducten.

De omzet verdubbelde in Duitsland alleen al in mei en juni. “We zien veel hogere verkopen dan normaal,” aldus Hillebrandt. De groep consumenten die aangeeft nog even te wachten met de aanschaf van nieuwe apparatuur gaat dit alsnog later in het jaar doen. “We zijn zeer optimistisch.”

Volgens Feld van GfK zijn Europese consumenten massaal online gaan bestellen. “Dat geldt voor 83 procent van hen. Dit zou sowieso wel gebeurd zijn, maar de ontwikkelingen zijn zeker drie jaar naar voren gehaald.”

Fysieke retailers met omnichanneloplossingen hebben hiervan ook geprofiteerd: 64 procent zag zijn omzet toenemen.

Als gevolg van de gedwongen sluiting van winkels daalde de wereldmarkt (Noord Amerika en Zuid Afrika niet meegerekend) het afgelopen half jaar wel met 5,8 procent, maar dat was minder dramatisch dan bij veel andere sectoren.

IFA is vandaag in afgeslankte vorm begonnen in Berlin Messe. IFA-directeur Jens Heithecker vertelde vanochtend dat de IFA gedurende haar bestaan maar een keer eerder moest worden afgelast en wel in 1961 vanwege de Berlijnse muur.

Hij legde ook uit waarom IFA dit jaar heeft gekozen voor een hybride vorm van fysiek en virtueel. “Videogesprekken zijn te uitputtend, en om nieuwe hardware te kunnen beoordelen moet je het in de handen kunnen houden.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond