Deel dit artikel
-

IKEA: derde meer online omzet door campagne zonder tv

Een campagne rondom de feestdagen met daarin naast een pop-up store zo’n beetje ieder denkbaar digitaal middel, heeft IKEA’s webwinkel op de kaart gezet. Tijdelijk althans. Opvallende keuze: het bedrijf heeft tv links laten liggen. Dat vertelde Nina Balvert, Country Digital Manager, gisteren op Emerce Digital Marketing Live!. Het resultaat: in de laatste zes weken van het jaar zette het online een derde meer om.

Wie zich rond de decembermaand in de kijker wil spelen kan ervoor kiezen mee te gaan in het mediageweld van retailers of het experiment aangaan, zo liet Balvert zien. Hoewel er rond de feestdagen veel geld wordt uitgegeven aan speelgoed en huishoudelijke artikelen, bleek IKEA voor consumenten nog geen voor de hand liggende keuze. “De vraag was hoe we onze producten cadeauwaardig konden presenteren en tegelijkertijd de ruimte hadden de webwinkel onder de aandacht te brengen.”

Geen gebruikelijke campagnebeelden – tafel, familie, gezelligheid – dit keer, maar een pop-up store in de Utrechtse binnenstad die dienst deed als cadeauwinkel. Naast de honderd vierkante meters met ongeveer zestig producten, konden klanten het totale cadeauassortiment inzien en bestellen via digitale schermen. In de etalage is er geëxperimenteerd met een speciaal ontwikkeld touchscreen zodat IKEA’s artikelen ook buiten de openingstijden waren te bestellen.

“Er omheen hebben we echt ieder digitaal middel ingezet dat er in een omnichannel media mix is te bedenken. Van branded content tot PR, social media en display advertising. Alles behalve tv. Dat was ook goed mogelijk omdat we veel bespaarden.”

Balvert sprak op Digital Marketing Live! van een geslaagd experiment. In de laatste zes weken van het jaar zijn ruim 150 duizend bezoekers bereikt, en is het aantal online verkopen met 33 procent gestegen. “In alle eerlijkheid is dat in de weken erna wel weer wat afgenomen, maar het punt is dat je zonder tv heel veel kunt bereiken.”

Denkt IKEA nu anders over de media-inzet? “Het vertrouwen in televisie is nog altijd groot, maar er is na december wel een verschuiving opgetreden. Er is meer ruimte voor andere kanalen.”

Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

2 Reacties

Pim

Mooi, want als je uberhaupt al naar TV kijkt dan ga je met je smartphone aan de gang als er een reclameblok opdoemt. Dus ik snap IKEA wel!

Jan de Jong

Dat betekent dat er flink gesnoeid kan worden in de reclame op tv. Wat mij betreft: hoe meer hoe beter. Ik weiger zelf pertinent om naar tv-reclames te kijken, omdat je er toch niets wijzer van wordt en vanwege de oneindige herhalingen van steeds maar weer hetzelfde geschreeuw. Voor wat er aan tv-reclame overblijft, kunnen de tarieven drastisch omhoog – er schijnen nu al massaal kortingen gegeven te worden – zodat er geld blijft voor het maken van programma’s.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond