IKEA gaat ook via andere webshops verkopen

IKEA begint een test waarbij het, voor het eerst in zijn geschiedenis, voor het eerst via externe webshops zijn producten gaat aanbieden.

Torbjörn Lööf, topman van Inter Ikea, licht zijn plan toe aan de Financial Times. Daar vertelt hij dat het gaat om een fundamentele verandering in de werkwijze van de meubelwinkel. En die is nodig. IKEA heeft te kampen met een daling van het aantal bezoekers aan zijn winkels aan de randen van grote steden en moet daarom nieuwe kanalen aanboren.

Een voorbeeld is dat Lööf meer kleinere zaken wil openen in de binnensteden, waar meer voetvolk is. Daarnaast zoekt hij manieren om zijn digitale bereik te vergroten. Heel klein was dat al niet: 2,3 miljard sitebezoeken maar dat moet stijgen om een daling in de fysieke wereld op te vangen.

Daarom gaat IKEA zijn assortiment aanbieden in de webwinkels van derden. Het ligt voor de hand dat dat grote partijen worden in de categorie Alibaba en Amazon en, wellicht, op nationaal niveau op grote platformen zoals in Nederland bol.com. Over de details laat de Zweed zich vooralsnog niet uit.

IKEA Group realiseerde afgelopen boekjaar een omzet van 34 miljard euro, zo blijkt uit cijfers die vanochtend verschenen. In Nederland kwam het verkooptotaal uit op 1,2 miljard euro, een getal dat de leiding bestempelt als ‘zeer succesvol’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug