Deel dit artikel
-

IKEA opent winkelpui op Alibaba

IKEA gaat voor het eerst zijn producten verkopen via de pui van een andere onderneming. Na twee jaar wikken, wegen en testen zijn de Zweden live gegaan met vierduizend producten op Tmall, de b2c-site van Alibaba in China.

Het is voor de eerste keer dat IKEA zelf actief wordt op een extern online handelsplatform. Er zijn wel personen en bedrijven die IKEA-artikelen op bijvoorbeeld Amazon verkopen, maar daarvoor gelden hogere prijzen en geen service van de fabrikant.

Chinezen kunnen kiezen uit tafels, kasten en andere gangbare artikelen. In totaal liggen er nu 3.800 items bij Tmall in de schappen. Kopers kunnen hun aanwinsten ophalen bij IKEA’s in Shanghai, Jiangsu, Zhejiang en Anhui. In de loop van het jaar volgen er meer steden, vertelt CEO Jon Abrahamsson Ring van Inter IKEA tegen de Financial Times.

De aansluiting op Alibaba is een van meerdere tactische stappen die de Zweden zetten in de verkenning van hun toekomst. Zo doet het op een aantal locaties testen met kleine IKEA’s die in binnensteden liggen. Normaalgesproken werkt het juist vanuit grote hallen aan stadsranden. En een techniek als augmented reality heeft ervoor gezorgd dat er geen miljoenen papieren catalogi meer worden verspreid. Via hun telefoonscherm kunnen klanten kijken hoe een beoogde nieuwe aanschaf eruit zou zien in huis.

In China realiseert IKEA vijf procent van zijn omzet via internet, met zijn eigen site. China is goed voor zes procent van de concernomzet.

Foto: Kars Alfrink (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond