Deel dit artikel
-

IKEA wacht nog even met verkoop via grote platforms

IKEA is niet van plan om ook in Europa een deel van het assortiment via Amazon te verkopen. In de VS wordt wel bekeken of men een klantervaring kan bieden die bij de producten en merk past. Dat zegt de Nederlander Peter van der Poel, Manager IKEA Range & Supply en Managing director voor IKEA in Zweden in het jongste nummer van Emerce.

“De uitdaging is om onze generieke ontwikkelingen en specifieke karaktereigenschappen van markten hand in hand te laten gaan,” zegt Van der Poel. “In de VS starten en eindigen consumenten hun klantreis bij Amazon, maar in Europese landen is er vooralsnog geen sprake van een dermate dominant platform. Het is nog in een te vroeg stadium om conclusies aan dit experiment te verbinden.”

Wat wel duidelijk wordt is dat IKEA zich steeds meer bedraagt als een techbedrijf. Vorig jaar viel bijvoorbeeld de lancering van de augmented reality-app Place op.

“Place wilden we vlot op de markt brengen, met enkele basisfunctionaliteiten. Omdat het leuk is en goed werkt,” zegt Van der Poel.

Sindsdien zijn er nieuwe features toegevoegd, zoals een zoekfunctie op basis van beeldherkenning. “Nu speelt de vraag of we de tool meer gaan integreren in onze centrale platformen en op andere plekken terug laten komen. Ook intern liggen er kansen voor AR. Want hoewel we vaak over het ‘meet the customer’-gedeelte praten, zal de impact ervan op ons ontwerp- en ontwikkelproces van producten mogelijk nog groter zijn. In een vroeg stadium ontwerpen we namelijk digitale versies van productprototypen. Die zijn kopieerbaar en kunnen zo op meerdere fronten tegelijk doorontwikkeld worden.”

Voor cocreatie met consumenten is reeds een eigen platform ontwikkeld, co-createIKEA. De Zweden gebruiken het met name voor het vroegtijdig valideren van ideeën. Een volgende stap is om consumenten nog eerder te betrekken bij het ontwerpproces.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond