Deel dit artikel
-

Ilse kiest voor Overture

Ilse gaat voor tekstadvertenties in zee met Overture. Daarmee delft Google dat ook in de race was voor de account het onderspit. Aanvankelijk werkte Ilse samen met Qualigo. Behalve met Overture gaat Ilse ook met de Gouden Gids samenwerken. Daarvoor is een joint venture opgericht. Vorige week besloot VNU juist de Gouden Gids te verkopen.

Ilse Media Groep, Gouden Gids en Overture sluiten de handen ineen. Als gevolg van deze samenwerking wordt adverteerders de mogelijkheid geboden om de voordelen van zoekmachine marketing op het Ilse, Gouden Gids en Overture netwerk te benutten. Het netwerk wil gebruik maken van de kracht van Gouden Gids en Ilse om zoekmachine marketing voor alle Nederlandse adverteerders toegankelijk te maken. De samenwerking tussen Ilse Media en Gouden Gids wordt geformaliseerd in een Joint Venture genaamd V4M bv.

Overture gaat Ilse Media voorzien van gesponsorde zoekresultaten op alle sites van de Ilse media groep Tevens zal Overture resultaten gaan vertonen op de Gouden Gids internetsite. Hiertoe heeft Overture met beide partijen samenwerkingsovereenkomsten gesloten.

In nauwe samenwerking zullen de bedrijven nieuwe technologische en commerciële diensten ontwikkelen om effectievere advertentiemogelijkheden aan adverteerders aan te bieden op het Ilse, Gouden Gids en Overture-netwerk. “Door onze samenwerking bundelen we de krachten van de mogelijkheden van internet met Gouden Gids. Zo creëren we extra waarde voor gebruikers en daarmee interessante commerciële kansen voor adverteerders”, aldus Paul Molenaar, de algemeen directeur Ilse Media.

Gouden Gids wil de groeiende kansen die de Internetwereld onze bedrijfstak te bieden heeft optimaal benutten. Wij zien de samenwerking met Ilse Media en Overture als een uitstekende gelegenheid om een grote toegevoegde waarde aan de adverteerder en gebruiker te bieden.“ aldus Dick Ahles, algemeen directeur Gouden Gids bv.

“Deze samenwerking met twee van Nederlands’ belangrijkste spelers op het gebied van Internet en adverteerdersbereik zorgt ervoor dat wij ook in Nederland kunnen uitgroeien tot marktleider daar waar het gaat om een van de meest effectieve manieren van adverteren van dit moment, namelijk zoekmachine marketing. Het grote bereik van onze partners zorgt voor een brede zichtbaarheid van de campagnes van onze adverteerders binnen hun doelgroep, en daar zijn we trots op.” aldus Ruud Smeets, algemeen directeur Overture Nederland.

Over de waarde van het contract willen de partijen geen uitlatingen doen. “Het gaat om een fors contract,” zegt Smeets. Het gaat om “een langdurige overeenkomst”, aldus Smeets, maar om welke termijn het gaat willen de partijen ook niet bekend maken.

“Ik denk dat we het account met name verworven hebben op basis van de kwaliteit van onze dienstverlening,” zegt Smeets. “Geld speelde ook wel een rol, maar daarin ontliepen Google, Qualigo en Overture elkaar niet zoveel.”

Met het binnenhalen van het Ilse-account door Overture is volgens Smeets het evenwicht op de markt hersteld, de beide grote spelers op de Nederlandse markt voor reclame bij zoekresultaten – Google en Overture – hebben nu een even sterke marktpositie.

Er zijn nu nog weinig echt grote accounts meer over op de Nederlandse markt, aldus Smeets. “De topsites hebben bijna allemaal een keuze gemaakt. Alleen HMG, Funda en de Telegraaf zijn nog mogelijke klanten. Verder zijn er heel veel sites die geschikt zijn voor ’content matching’.” Het laatste houdt in dat uitgevers en site-eigenaren tekstreclame op hun site plaatsen van Overture of Google, deze reclame wordt daarbij afgestemd op de inhoud van de pagina. Zo verschijnt er bij een verhaal over fietsen tekstreclame voor fietsen. Google heeft hiervoor ’AdSense’ beschikbaar, Overture werkt met ’Content match’.

Deel dit bericht

14 Reacties

wai Kung

De strijd om de adverteerdersmarkt is weer aangebroken. Dit wordt de eerst volgende internethype die gedoemd is te mislukken. Ik vraag me af wat de ROI is voor de adverteerder. Ernstig wantrouwen krijg ik wanneer ik op Nedstat de statistieken van de "grote" jongens bekijk. Wanneer we alle hits/pageviews optellen dan moeten 16 miljoen Nederlanders 24/7 op internet aan het klikken zijn. Wie durft is echt een goed onderzoek te doen naar de wijze waarop deze kliks gegenereerd worden? Nu pas komen deze bedrijven op het idee om de advertentieteksten bij de juiste rubriek te plaatsen. Er zijn sites die dit al jaren doen, meer informatie verschaffen (in ieder geval niet 30.0000 pagina´s per zoekopdracht) zoals http://www.vindsnel.nl.  De hype is geboren. Nu zeker weer met zijn allen aandeeltjes kopen? Groet Wai Kung

Jip

Wai Kung: Ongetwijfeld dat je http://www.vindsnel.nl aan het pushen bent .. wat een gedrocht zeg!Ik begrijp best dat je hierbij geen adverteerders kunt vinden … of dat er weinig mensen zijn die dit gebruiken, maar om je dan zo af te zetten tegen een reeds jaren bestaande markt. Er wordt geen hype geboren, deze markt voor SEA bestaat reeds jaren, het wordt alleen beter en beter begrepen. 

harry de koning

Beste Wai,Ik ben een adverteerder bij Ilse, Overture en Google en mijn ROI kan ik tot achter de komma uitrekenen. Ben dus erg tevreden. Verder ben ik erg blij dat Ilse de zaken serieus aanpakt want dat Qualigo systeem was natuurlijk erg ouderwets (lijstje met keywords opsturen, offline betalen etc). We zullen volgende week in London wel het e.e.a. van de beide partijen horen.gr. Harry

Gert Jan

8 euro per klik voor een mooi keyword. Wordt tijd dat we weer banners gaan inzetten, pak je iig nog wat branding mee.

Wai Kung

harry, Waarschijnlijk ben jij mederwerker bij één van deze bedrijven.Zelf heb ik een bedrijf dat ook op ILSE heeft geadverteerd. Ik heb hier nog nooit een redelijke ROI uit kunnen halen. Groet, Wai

ElMariachi

de juiste vermelding bij een waardevol keyword is net zo goed branding als een flash-banner op een portal. Waarom is er toch een hele generatie marketeers die de waarheid in de a-merken ziet en niet kan geloven dat de brandloyalty vaak sterker is jegens een kleiner merk? de ROI bij Overture en Google is accuraat en beheersbaar. Punt uit.

Koos Koets

@Gert Jan, bij Google Adsense zijn er zelfs kliks waar 30 dollar per clickthrough wordt betaalt.Je moet daar natuurlijke wel aan bepaalde Niche Zoekopdrachten denken 😉

Jelmer Jellema

Erg jammer, dat Ilse qualigo laat vallen. Vergeleken met google en overture is qualigo veel overzichtelijker en – laten we wel wezen – vriendelijker (want minder Amerikaans?). Bovendien zijn ze, in tegenstelling tot Overture, niet gekoppeld aan GAIN/Gator/Searchscout. Want welke zichzelf respecterende adverteerder wil geassocieerd worden met spyware en browser-hijacks. Het nadeel van Qualigo was wel de omvang, veel klandizie wist het niet te genereren, maar voor kleine ondernemingen als de mijne is dat niet direct een groot probleem. Het enige échte probleem met qualigo is dat de veiling niet automatisch bijwerkt tot een maximum: je moet het in de gaten houden of dagelijks (niet real-time) laten bijwerken. Harry De Koning vindt Qualigo ouderwets, noemt het opsturen van keywords, offline betalen e.d. Is zelf blijkbaar niet helemaal bij de tijd, want dat alles gaat gewoon via het beheersysteem. Kortom, hoewel ik ook Overture klant ben/was (dat is nog niet helemaal duidelijk) vind ik het jammer dat onze eigen Ilse wordt opgegeten door een niet-Europese blockbuster met een geringe ethiek. 

harry de koning

@ Wai Ik werk niet bij Ilse. Ik vind het zelfs één van de slechtere zoekmachines. Ze spideren volgens mij maar één keer per kwartaal ofzo. Mijn favoriet qua SEA is veruit Google en daar werk ik ook niet en ga er ook geen aandelen in kopen. Verder sluit ik me helemaal an bij ElMariachi. Gr. Harry.

harry de koning

@Jelmer JellemaJe hebt niet goed gekeken bij llse of je gebruikt erg weinig keywords. Ik heb er zelf zo'n 300 naartoe gestuurd en dan is de enige werkbare optie het sturen van een XLS. Betalen kan allleen via een factuur die weliswaar per e-mail wordt gestuurd maar je moet hem eerst betalen en dan pas wordt je camapgne getoond. Dat duurt dus minimaal 2 dagen. Bij Google kun je midden in nacht je campagne starten als je dat wilt.  Om met "Wai's woorden te praten: Jelmer, werk je soms bij Qualigo?

Jelmer Jellema

Nee, ik werk niet voor qualigo. Ik werk voor mezelf en ben dus gewoon adverteerder. Ik betaal qualigo door tijdig mijn saldo te verhogen, on line, met mijn creditkaart. Net als bij Overture en Google dus. En keywords kun je uploaden of invullen, wat wil een mens nog meer? Wai er maar weer eens bijgehaald: werk je dan soms bij Overture 😉  Wat is overigens jullie mening over de samenwerking van Overture en GAIN?

ElMariachi

hmm.. GAIN is van Gator en als er iets is wat me irriteert is het wel ad serving/ data collecting software op mijn eigen PC. De distributie strategie van Gator is ook wat mij betreft een onplezierige: meesturen met shareware en demo's. Persoonlijk dus geen fan van het pakket. Voor Overture een aanvulling op het bereik wat hun gehele reach niet kwalitatief verrijkt in mijn ogen.  Op dit moment zijn deze partijen (google en overture) dusdanig met business development bezig dat ik me weleens afvraag of ze zichzelf niet laten verwarren door een nieuwe e-commerce hype: search. Toen internet vercommercialiseerde was het motto: bereik deze innovatorsToen internet een algemeen geaccepteerde communicatievorm diense: email, was dat de nieuwe hype.Nu internet zo groot is geworden is het belangrijk orde te scheppen in chaos: search en clusteringAls internet gepersonaliseerd kan worden komt de nieuwe hype: je eigen assistant die pro-actief content en communicatie voor je samenstelt… (denk aan social software en e-publishing) 

Frank van der Elst

Vandaag zijn de Overture resultaten te zien op ilse. Het is wel heel erg druk en het duurt nog even voordat het kerst is. Een drukke pagina hoeft niet storend te zijn, mits je makkelijk vindt wat je zoekt. Het is me echter niet gelukt bij deze kwaliteit zoekresultaten. Helaas ilse, ik ben er klaar mee.

Frank

Hey Frank, ik denk dat meer mensen er zo over denken, Google blijkt bij Ilse in de Top 10 te staan van meest ingevoerde zoekwoorden en zelfs op nr. 2 van de top 25 van de meest populaire sites in de ilse zoekindex.  http://www.ilsemedia.nl/adverteren/kwlist/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond