Deel dit artikel
-

Ilse ontdekt toch spam

update Ilse heeft twee eigenaren van Startpaginadochters de deur gewezen omdat ze zorgden voor spam. De eigenaren van Natuurrampen.pagina.nl en 0486.pagina.nl worden door Ilse betiteld als "stromannen" van het marketingbureau Onetomarket. Dit bureau erkent dat het "een proef" heeft gedaan op deze dochterpagina's, maar ziet het niet als spam. Het zegt dat de dochterpagina's "een handeltje drijven".

Ilse paste eind vorig jaar zijn zoeksysteem aan, mede om spam tegen te gaan. Het aanmelden van webpagina's bij de site werd steeds vaker gebruikt door marketingbureaus om reclame te maken voor bepaalde bedrijven, aldus Ilse. De spammers zouden het zoeksysteem steeds vaker om de tuin leiden, wat oorzaak zou zijn voor minder waardevolle zoekresultaten bij Ilse. Als oplossing bedacht Ilse een systeem waarbij voor de resultaten gezocht werd in Startpagina-dochters en de Ilse Internetgids (directory). Menselijke selectie, zoals dat gebeurt bij het samenstellen van de Startpagina-dochters, zou spam moeten tegengaan.

Een anonieme bron meldt echter dat een van de marketingbureaus waarvan Ilse vond dat ze voor spam zorgden, toch de zoekresultaten weet te beïnvloeden. De eigenaren van Natuurrampen.pagina.nl en 0486.pagina.nl zouden in opdracht van het marketingbureau Onetomarket 'onzichtbare' rubrieken op de pagina opgenomen hebben waarin de links van hun klanten werden vermeld. Dit gebeurde door te sleutelen in de broncode. Deze links kwamen vervolgens weer in de zoekresultaten naar boven.

De beide dochterpagina's zijn inmiddels niet meer op te vragen, Ilse heeft ze uit de lucht gehaald. Het bedrijf erkent bij monde van directeur Startpagina Bert Wiggers dat er sprake was van spam, hij betitelt de beide eigenaren als "stromannen" en zegt dat ze geroyeerd zijn.

Wie in Ilse zoekt op AEX ziet nog een vage impressie van de spam. Op positie zeven staat Spaarbeleg.nl, met daaronder Spaarbeleg-beleggen.nl. Wie op 'meer bronnen' klikt ziet daarbij ook de Natuurrampen.pagina.nl en de 0486.pagina.nl, die beide een rubriek "beleggen, hypotheken, verzekeringen, geld, lenen, pensioenen" noteren. Een rubriek die niet op de beide dochterpagina's is terug te vinden, aldus de anonieme bron. Spaarbeleg-beleggen.nl is geregistreerd op naam van Onetomarket en fungeert als een soort schaduwpagina van de homepage Spaarbeleg.nl. (Toevoeging maandag 7 januari: Ilse heeft inmiddels deze link van de site gehaald)

Dat het bureau Onetomarket veroorzaker is van de spam is voor Ilse duidelijk. Wiggers: "Dat is te zien aan de partijen die naar boven komen in de spam, dat zijn klanten van Onetomarket, verder kunnen we het controleren aan de hand van ondermeer domeinnamen en een IP-adres dat van Onetomarket blijkt te zijn." Wiggers zegt dat Ilse "juridische en technische stappen" tegen het marketingbureau overweegt.

Volgens Wiggers is het inmiddels onmogelijk gemaakt voor andere startpaginadochters om van dezelfde constructie gebruik te maken. "Maar uit de gegevens blijkt dat er ook geen andere pagina's op deze manier te werk zijn gegaan." Voorziet Ilse nog meer van dit soort lekken in zijn zoeksysteem? Wiggers zegt dat "er nog meer kan gebeuren", maar dat in de contracten met de dochterpagina-eigenaren staat dat ze in dergelijke gevallen meteen de deur wordt gewezen.

Onetomarket ontkent niet dat het op beide pagina's een 'onzichtbare rubriek' heeft opgenomen. Volgens CEO Jac van Ommen van Onetomarket betrof het "een proef" die is uitgevoerd "in samenwerking met de eigenaren" van de dochterpagina's. Om te voorkomen dat de bezoekers van de pagina's niet relevante links te zien kregen zou gekozen zijn voor een onzichtbare rubriek. De resultaten van deze manier van werken zijn "dusdanig positief uitgepakt dat dit bij veel opdrachtgevers heeft geleid tot verbeterde resultaten", aldus Onetomarket.

Dat dit leidt tot spam wordt door Van Ommen ontkend. Volgens hem betekent spam dat "bedrijven te vinden zijn onder irrelevante zoektermen" en "dat bedrijven te vaak voorkomen in de index, onder relevante of irrelevante zoektermen". De dialoog met Ilse over de definitie van spam zou hij graag voortzetten, zegt Van Ommen. "We zijn niet gebaat bij het zorgen voor spam", zegt hij. "Onze klanten hebben er weinig aan wanneer ze verschijnen op trefwoorden die niet relevant voor ze zijn."

Volgens Van Ommen drijven eigenaren van dochterpagina's "een handeltje". Het is mogelijk om tegen betaling enkele gesponsorde links op de pagina's te plaatsen, maar volgens Van Ommen wordt er door de eigenaren van de pagina's "zwaar misbruik van gemaakt", en plaatsen ze meer betaalde links dan is toegestaan. "Objectief is het niet binnen de huidige zoekmethde van Ilse, het gaat om de hoogste bieder." Volgens Van Ommen gaat het maar om een ding binnen de huidige opzet van Ilse, "en dat is meer geld genereren".

De huidige spam-kwestie is ietwat opgeblazen, concludeert Van Ommen. "We hebben slechts korte tijd deze proef gedaan en waren er al mee gestopt." Het is volgens hem onderdeel van "het kat-en-muis spel" dat marketingbureaus zullen blijven spelen met zoekmachines zoals Ilse, maar ook andere partijen, waaronder Google.

Deel dit bericht

15 Reacties

Hans van der Grift

Wel of geen spam, het is gewoon de boel bedonderen. Terecht dat Ilse actie hiertegen heeft genomen. Het is trouwens bekend dat beheerders een eigen handeltje drijven. Verschillende proberen bezoekers zelfs weg te lokken van de dochterpagina's naar hun eigen pagina's, waar ze vervolgens zelf banners beheren (bijvoorbeeld de beurspagina, die een linktip heeft naar "actueel", waarbij de surfer wordt weggelokt naar een eigen pagina waarbij zelf de banners worden geexploiteerd). Terwijl er toch duidelijk in de voorwaarden van startpagina staat bij het aanmelden dat dit absoluut verboden is.Verder staan veel pagina's vol met betaalde links. Dat is vreemd, omdat startpagina zelf tegenwoordig ook betaalde links onderaan de dochterpagina's zet. Doordat de beheerders dit zelf ook doen, loopt startpagina veel geld mis. Ilse media groep kan simpel checken wat er gebeurt: gewoon een zoekactie doen op "tradedoubler, netdirect, resultonline, etc." en de valsspelers worden snel bekend.

Ward

En nu maar hopen dat ze de klanten van dat marketing bureau uit de Ilse index verwijderen. Google doet dat bijvoorbeeld ook als een website niet voorbij hun "spam" filter komt.

Jan

de pot verwijt de ketel, het fantastische ilse/startpagina zegt onafhankelijk te zijn maar is dit in de praktijk absoluut niet… Kijk maar eens naar startpagina, wanneer veranderen daar nou ooit links?

Paul van Keep

Wat ze doen is natuurlijk verwerpelijk. De manier om hoog te eindigen in de search engines is door het leveren van een goed product, in dit geval een website; niet door te rommelen.Maar het label 'spam' is geheel niet op zijn plaats. Spam is massaal verstuurde e-mail. Dat heeft niets met het web te maken. Misschien moeten ze bij Ilse en OneToMarket maar een eigen term hiervoor verzinnen.

Peter Hamstra

De boel bedonderen is het zeker, het geeft de klanten van onetomarket in de zoekmachine een voorsprong op andere (particuliere) pagina beheerders die niet de middelen hebben om een webmarketingbureau in te schakelen. Terecht dat Ilse hier actie tegen onderneemt en de beheerders meteen geroyeerd heeft. En ach, een beheerder die 1 linkje naar z'n eigen pagina linkt lijkt mij hier niet het probleem. Aan de bezoekersaantallen van die 'Actueel' site te zien zal het met dat handeltje wel meevallen. Dat enkele startpaginadochters inmiddels commerciele bedrijfjes zijn geworden is ze niet kwalijk te nemen (alhoewel het in de ideologie natuurlijk niet op geld jagende vrijwilligers zouden moeten zijn, maar dat dit een utopie is lijkt mij duidelijk). Dat Startpagina uitbating van commerciele links door beheerders toelaat is niet zo vreemd. Dat er met banners niets meer te verdienen valt heeft men zelf immers wel al gemerkt, en ze kunnen natuurlijk niet met commerciele links beginnen als men de beheerder zelf ook niet wat gunt. Ik zou af willen sluiten met de opmerking dat slechts een kleine minderheid van de ruim 2000 paginabeheerders veel verdient aan zijn dochterpagina. De malaise in de internetwereld heeft ook de inkomsten van de startpaginadochters getroffen …

Arno de Bruijn

Een gebeurtenis of een verhaal heeft altijd 2 kanten, Zo zal ilse / startpagina het geheel op hun eigen wijze vertellen en zal het Marketingbureau het verhaal op hun wijze vertellen. Wat wel waar is dat het vaak moeilijk of erg veel geld kost om op een bepaalde portal te komen zoals b.v. startpagina. Van de ene kant logisch en van de andere kant niet logisch, want als je objectief naar buiten wilt treden, dan moet je ook zo blijven en je niet laten leiden door commercie, wat helaas een beetje het geval is van startpagina, maar uiteindelijk ook van het Marketingbureau. Netwerken blijft het belangrijkste onderdeel van overleven in deze business en dat geldt voor beide partijen en denk ik dat beiden de hand in eigen boezem moeten steken en vooral niet hoog van de toren moeten blazen. Spamming is niet leuk voor de surfer, maar wel voor de verkoper en waar ligt de grens? Als we die eens zouden vinden bij BEIDE partijen, dan zouden we een stuk verder zijn met vele tevreden surfers. Mijn mening is dat in dit geval spamming moet worden uitgefilterd maar dan moeten beide partijen in hun eigen systemen kijken en dan weten ze precies wat er wordt bedoeld. Arno

Chris

Ik ben het helemaal eens met Hans van der Grift. Die beurspagina slaat helemaal bergens op. Dat is een grote commercie. Het is niet goed dat marketingburau's dit soort acties doen. Aan de andere kant is het raar dat goede pagina's nooit op Startpagina komen en dat slechte er al heel lang staan. Het is voor bedrijven heel moeilijk om goed in de zoekmachines te komen, dus is het ook weer logisch dat ze naar alternatieven zoeken. Spaarbeleg wilt waarschijnlijk gewoon een plek in de zoekmachine van Ilse en niet op nummer 1000. Komt zo een bureau die zegt dat zij ervoor zorgen dat ze in de top komen. Ja, dan gaat zo een bedrijf er ook over nadenken. Allebei een beetje schuldig en zoals zo vaak de zwarte piet naar elkaar schuiven.

Peter

Een 'proef' zoals onetomarket zegt, voor al haar klanten waar ze vervolgens ook veel geld mee verdienen, lijkt mij de eerste grap van 2002.

Remco Hofstede

Mijn inziens ligt het probleem niet alleen bij One to market maar bij Ilse. Bij de lancering van de nieuwe "zoekmachine" kon je namelijk al op je klompen aanvoelen dat dit geen goede oplossing was. Voor elke site zijn er wel wat startpagina dochters te vinden die eventueel tegen betaling de site willen opnemen. Wat doet spaarbeleg bijv. op de crm.pagina? De zoekmachine spammen is dus nog steeds eenvoudig aangezien Ilse de algoritme van de zoekmachine zelf niet heeft veranderd. Ilse had de zoekmachine dan ook beter kunnen uitbesteden aan google of alltheweb en tijd en geld kunnen steken in de verdere uitwerking als Ilse als portal. Spaarbeleg is niet de klant van Onetomarket die met succes is opgenomen. ALs we zoeken op autoverzekering vinden we:www.mrfinch-ziektekostenverzekeringen.nlwww.mrfinch-reisverzekeringen.nlrespectievelijk op plaats 6 en 9, beide domeinen staan op naam van one to market. Zoeken naar koopsompolis resulteert in:rabobank-particulieren.nl op plaats 3 en koopwoning op plaats 2. Ook dit domein is eigendom van onetomarket. Aan de resultaten voor autoverzekering kunnen we helaas wel concluderen dat Van Ommen zich zelf tegenspreekt met de stelling dat hun klanten niet te vinden zijn onder irrelevante zoektermen. One to market is niet het enige bedrijf die aan zoekmachine optimalisatie doet, helaas voor hun, werken ze met een pay per click en om dit te meten zijn ze verplicht aparte domeinen te registreren die dus er dus eenvoudig uitgepikt kunnen worden. Gelukkig heeft het bedrijf traffic4u het klantenbestand online, ook hier kunnen we het succes eenvoudig zien. Zo is de Hypotheker als klant en dit bedrijf is dan ook in ILSE te vinden o.a. onder zoekwoorden als : hypotheek (3), huren (10), huurwoning (1) Persoonlijk weet ik dat Ilse nog steeds eenvoudig is te optimaliseren en ben dan ook bang dat we zeer binnenkort weer terug bij af zijn. Zeker gezien het feit dat de site kan worden geoptimaliseerd op meerdere (irrelevante) zoekwoorden.

Frank Braton

Dit is niet de eerste keer dat OTM de mist in gaat met Ilse, vorige keer heette het dat men in gesprek was met Ilse om een betere database te creeeren. Halleluja zeg. Ook nu bewijst OTM haar klanten niet echt een dienst. Dit is vergelijkbaar met het wildplakken op straat, binnenkort worden de bedrijven aangepakt en niet perse meer de plakkers. Als je een top broncode hebt hoef je geen beroep te doen op bedrijven als OTM, je moet echter wel je site laten optimaliseren door een Search Engine Consultant en die doet geheel andere dingen dan spammen en daar kan niemand wat op tegen hebben. Kwaliteitsbezoekers krijg je alleen als je gevonden wordt op wat je aanbiedt en niet op wat iemand voor je regelt middels allerlei foefjes. Ik wil van Emerce verder geen advertentierubriek maken maar het moet nul wel eens ophouden met al die onzin over ILSE en OTM want beiden krijgen onterecht veel aandacht in Emerce. (ingekort door redactie)

SEM

Bedrijven, Merken en Marketing Managers gebruiken verschillende bureaus bij hun communicatie uitingen, waarom niet bij zoekmachines optimalisatie/aanmelding? Bedrijven die zich bezig houden met zoekmachine optimalisatie kijken dagelijks naar de zoekmachines om te kijken hoe ze werken. Vele zaken die van belang zijn voor een goede opname in een zoekmachine worden bij het bouwen van een website over het hoofd gezien. Vaak door het spanningsveld tussen marketing, sales, web design, techniek/snelheid, reclame bureaus etc.Dienstverleners die hier in gespecialiseerd zijn passen de website aan en zorgen dat deze wel goed leesbaar wordt voor een zoekmachine en tegelijkertijd de gewenste look & feel behoud. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig zoekmachines die goed met frames overweg kunnen, en Ilse al helemaal niet. Het wordt eens tijd dat alle belanghebbenden een positieve dialoog aangaan en een win-win situatie creëren. In Amerika zijn er congressen m.b.t. zoekmachine optimalisatie en marketing, waar de Goolgles en anderen als spreker en sponsor optreden. Uiteindelijk is het een simpel vraagstuk: deconsument wil snel, eenvoudig en relevant worden geholpen door een zoekmachine, bedrijven en merken willen een relevante positionering in zoekmachines en conform het merkenrecht bescherming en de zoekmachines willen brede onafhankelijke resultaten tonen en tegelijkertijd betaald worden voor hun dienstverlening (consumenten betalen niet, dus zal het bedrijfsleven moeten bijdragen).

Daan

Zoekmachines zijn erbij gebaat als pagina's er op een zo goed mogelijke (lees: geoptinaliseerde) wijze worden aangemeld. Het maakt hun index waardevoller. Wanneer ik in Ilse bijvoorbeeld de zoekterm computercursus opgeef, vind ik in de top 10 al zeker 3 pagina's waarnaar ik helemaal niet op zoek ben. Dat betekent dat die drie pagina's op een verkeerde wijze geindexeerd zijn. Dat kost mij tijd, want ik moet misschien alweer naar een tweede pagina klikken om voldoende goede sites te vinden. Als een bedrijf gebruik maakt van een marketingbureau komen zij op een hogere plaats terecht in de zoekresultaten. Dat heeft twee voordelen: a) de zoekmachine levert betere resultaten op en b) het bedrijf dat ik zoek zal meestal kwalitatief beter zijn, want anders kan het zich waarschijnlijk geen marketingbureau veroorloven. Ik ben dus blij met een marketingbureau. Waar bedrijven als onetomarket zich schuldig aan maken is dat zij trefwoorden toevoegen die met de inhoud van de pagina weinig tot niets te maken hebben. In dat opzicht zijn zij een SLECHT marketingbureau. Want marketing betekent dat je de juiste mensen (EN NIET ALLE) naar de juiste plaats weet te krijgen. Zij zouden zich moeten richten op trefwoordadvisering en niet op maximalisatie van het aantal hits. Dat je zoekmachineoptimalisatie daarbij inzet als een tool, prima. Misschien moet je deze dienst dan maar niet op een betalen per bezoeker basis aanbieden (trouwens enorme prijzen, belachelijk gewoon!), maar misschien zelfs gratis. Voor bedrijven die het echt nodig hebben is trefwoordconsultancy en onderhoud van posities dan iets waarvoor ze graag willen betalen lijkt me. Ik zou geen marketing manager weten die zelf om de zoveel tijd al zijn posities wil checken en sites opnieuw wil optimaliseren.

Henk

Een jaar na dato staat one to market nog steeds niet in Ilse, en ook in de nieuwe versie van Ilse kom je ze niet tegen. Klasse Ilse, geef spammers geen kans. Zeker als je kijkt naar de praktijken van One to Market:Ik citeer Van Ommen (OTM): "dat bedrijven te vaak voorkomen in de index, onder relevante of irrelevante zoektermen" wn "We zijn niet gebaat bij het zorgen voor spam", Nou daar nemen ze het nu niet meer zo nou mee, en ook die spam filters van Google blijken niet echt te werken. Een klant van one to market, jobbinmall staat met meer dan 30 domeinen in Google: http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&q=jobbingmall  Voorbeelden: http://www.jobbingmall-flexibel-werken.nl, http://www.jobbingmall-buitenland-werken.nl Maar ook voor bedrijven als KLM en Neckermann spamt One To Market Google provol met honderden domeinnamen:www.klm-lastminute.nl, http://www.klm-reisverzekeringen.nl, http://www.neckermann-shop.nl, http://www.neckermann-shopping.nl, http://www.neckermann-damesmode.nl en ga zo maar door. Geen verassing dat OTM dit doet, wel een verassing dat Google dit zomaar toelaat… Emerce, idee om Google eens om een reactie te vragen?

henry valentine

Over misbruik gesproken. Zie onderstaande lijst aan promo urls van de nationale vacaturebank in Google. En dit is slechts een greep… Lijkt mij een vorm van scam www.1001banen.nlwww.1001cvs.nlwww.123eenbaan.nlwww.accountancypagina.nlwww.account-managers.nlwww.afslankpagina.nlwww.auto-pagina.nlwww.axapta-links.comwww.controller-vacatures.nlwww.controllerzoektbaan.nlwww.cvselect.nlwww.devacaturepagina.nlwww.gratis-cvs.nlwww.hbopagina.nlwww.itbanen.nlwww.it-vacaturebank.comwww.mkb-vacaturelijn.nlwww.nationalesollicitatiebank.nlwww.nationale-vacaturelijn.comwww.nationalevacaturesite.nlwww.nationalevakaturebank.nlwww.nextmonday.nlwww.nvbank.nlwww.onderwijsvacaturebank.comwww.onderwijs-vacatures.nlwww.recreatie-pagina.nlwww.sportactueel.nlwww.studenten.nlwww.studenten-pagina.nlwww.vacaturebanken.netwww.vacaturenbank.nlwww.vacature-pagina.nlwww.vacatureszorg.nlwww.vastgoedpagina.nlwww.zomerinzeeland.nl Leuk ook de aangrenzendheid / misbruik van Startpagina.nl  http://www.vacature.overzicht.nl (Startpagina.nl) http://www.vacature-overzicht.nl (Nationalevacaturebank.nl) 

ElMariachi

er zou een richtlijn moeten komen dat je als commercieel bedrijf slechts 1 domeinnaam (met de bijbehorende typefouten) mag registreren. Daarnaast mag je actiematig een thema invullen indien je daar dan ook de passende content op plaatst.  Bijv: zomerinzeeland.nl mag wel voor een vacaturesite als ze banen voor de zomer in zeeland aanbieden of als ze een zomer in zeeland als incentive aanbieden voor al hun gebruikers. …een voorbeeld. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond