Deel dit artikel
-

‘Impact Black Friday niet erg groot onder Nederlanders’

Black Friday, het koopjesfestijn dat Sinterklaas lijkt te overschaduwen, is onder Nederlandse consumenten de bekendste dag van de drie. Zo is 95 procent van de Nederlanders bekend met Black Friday, 50 procent met Cyber Monday en 39 procent met Singles Day.

Hoewel vrijwel iedereen bekend is met Black Friday, geeft de meerderheid (57%) zo’n twee weken van te voren aan er niet mee bezig te zijn. Het zijn vooral consumenten onder de 35 jaar die wel al een globaal beeld hebben van de producten die ze die dag willen kopen (23%), in vergelijking tot andere leeftijdsgroepen (35 tot 55 jaar: 15% en 55+: 5%).

De meerderheid van de Nederlandse consumenten (56%) heeft een positief gevoel bij Black Friday, maar toch lijkt de impact klein. Slechts 14 procent zegt volmondig ‘ja’ tegen het uitstellen van aankopen tot Black Friday en 2 procent weet al precies welk product ze op de vrijdag na Thanksgiving willen kopen. Opvallend is dat vrouwen minder gevoelig lijken voor de dag waar de kortingen je om de oren vliegen. Een meerderheid van de vrouwen (56%) geeft aan geen aankopen uit te stellen, tegenover 49% van de mannen.

Men zou overwegen om producten of diensten aan te schaffen tijdens Black Friday, Cyber Monday en Singles Day wanneer de korting rond de 40% ligt. Gemiddeld is de Nederlandse consument van plan om tijdens Black Friday 93,30 euro uit te geven.

Cyber Monday en Singles Day hebben niet alleen een lagere bekendheid dan Black Friday, ook het gemiddelde bedrag wat men op deze dagen verwacht uit te geven ligt lager. Dit bedraagt respectievelijk €44,50 en €20,50.

De meest verwachte productcategorieën om tijdens Black Friday producten van aan te schaffen, zijn ‘Computers & Elektronica’ (20%), ‘Mode, Schoenen & Sieraden’ (18%) en ‘Speelgoed & Hobbyartikelen’ (11%). Voor mannen is de categorie ‘Computer & Elektronica’ het meest populair (28%) en voor vrouwen is dit ‘Mode, Schoenen & Sieraden’ (19%).

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in november 2022 onder een representatieve steekproef van 1.004 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond