Deel dit artikel
-

Improve Digital gaat op in Azerion

Technologiebedrijf Improve Digital gaat op in de nieuwe bedrijvengroep Azerion, waarvan het met Orange Games een van de oprichters is.

De markt voor digitale reclame raakt verzadigd en eigenaar Swisscom deed in 2017 een strategische oriëntatie voor het bedrijf. Besloten werd Sebastiaan Moesman als CEO aan te stellen. Zijn idee om technologie in een bedrijf te koppelen met content sloeg aan bij de Zwitsers.

Immers, zo licht hij toe, de kracht van Facebook en Google ligt in de combinatie van reclametechnologie en content. Om precies die reden is bijvoorbeeld AppNexus gekocht door AT&T, dat een hele sterke Amerikaanse contenttak heeft. En voor het videodomein geldt dat voor SpotX, in handen van RTL Group.

Improve Digital fuseerde in februari 2018 met Orange Games, een Nederlandse maker van casual games. Swisscom heeft een minderheidsbelang in die nieuw ontstane groep. De werktitel was Blue Orange Group. De nieuwe naam, die CEO Moesman vandaag bekendmaakt aan de markt, is Azerion.

Daaronder vallen ook reclametechnologiebedrijven als Sellbranch, Widespace en de Deense tak van LeeAds. “We brengen uitgevers, adverteerders en consumenten bij elkaar. Ons netwerk van sites en games bedient maandelijks 150 miljoen unieke bezoekers aan eigen content. Het netwerk als geheel, daaronder ook het werk voor andere uitgevers, verwerkt 700 miljoen bezoekers per maand. “De eerste groep zijn ook spelers, de laatste zijn voor ons advertentiecontacten.” De focus ligt op Europa. De omzet, de verwerkte netto mediabestedingen, van Azerion komt dit jaar uit op ongeveer 200 miljoen euro. Dat moet in 2019 verdubbelen.

Moesman voert een actieve overnamestrategie. Hij zoekt vooral, maar niet uitsluitend, uitgevers. Dat kunnen speluitgevers zijn, maar ook videoportals. De acquisities worden louter uit eigen middelen betaald. Partijen die toetreden tot de Azerion-groep verwerven een belang in de groep, om hun betrokkenheid voor langere termijn te garanderen.

Daarnaast voert de voormalig COO Worldwide van GroupM Connect op directieniveau verkennende gesprekken met Europese uitgevers. Namen noemt hij niet, maar tv-bedrijven als ProSiebenSat.1 en Talpa Network sluit hij niet uit.

Foto: Cary Bass-Deschenes (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond