‘In 2016 moeten we mínder gaan communiceren’

Wat is volgens jou het belangrijkste thema van 2016 en geef geen gewenst antwoord. Zo klonk de vraag die we aan een aantal specialisten van internetbureaus voorlegden. Hieronder hun reacties.

Coert Prins (Incentro) –  ‘Mínder communiceren’
Relevantie wordt steeds belangrijker als we praten over online. De vele manieren van communiceren en de overvloed aan informatie zorgt ervoor dat het publiek steeds kritischer wordt. De tijd die jouw bezoeker je geeft om relevant te worden, wordt ook steeds korter. Minder communiceren wordt dus cruciaal in 2016. Communiceer dus alleen wanneer jouw klant of prospect daar echt om vraagt en zorg er dan voor dat wat je communiceert ook nog eens messcherp aansluit bij zijn behoefte. De oplossing is om in te spelen op de behoefte van de bezoeker en dan vooral op de fase waar iemand zich mentaal bevindt. De marketingmethodieken (zoals AIDA) in combinatie met mentale gedragsmodellen (zoals die van FOGG) worden enorm belangrijk om de gebruiker aan te spreken met content waar ze klaar voor zijn. Niet meer schieten met hagel.

Jan-Willem van Beek (Greenberry) – Verwhatsappen van online dienstverlening
In online dienstverlening is er ook stille opmars gaande van WhatsApp-achtige toepassingen. Waar online te vaak uitgaat van doe-het-zelf, blijken de korte tekstberichtjes en foto’s een uitstekende manier om een betere service te verlenen. Denk aan de startups zoals Operator en Magic, waar je een vraag kunt stellen als ‘Ik wil een cadeau voor mijn 2-jarig zoontje’ en medewerkers helpen je producten te vinden. Ook starten bedrijven met het inzetten van tekstberichten voor klantenservice in plaats van je dingen zelf uit te zoeken op de website of in de app. Zo konden dit jaar klanten chatten met Rabobank, Vodafone en Centraal Beheer. En we kunnen nu zelfs chatten met een huisarts in Nederland of vanaf je vakantieadres. In het verlengde hiervan ligt ‘private social sharing’. Dat ging het afgelopen jaar van publiek naar privé. Kijk maar eens hoe hard 1 op 1-netwerken zoals WhatsApp en Snapchat zijn gegroeid ten koste van publieke sociale netwerken zoals Twitter en Facebook. De hang naar likes en retweets onder vriendengroepen nemen af. Social sharing is veel persoonlijker en intiemer geworden.

Erwin Sigterman (Digital United) – Virtual reality, weer een scherm
De schermen waarop virtual reality wordt toegepast zijn weer een extra display, waarmee bedrijven iets kunnen uitrichten. Als we terugkijken naar hoe mobiel als nieuw display uiteindelijk volwassen werd, denk aan responsive sites, verwacht ik dezelfde hobbels voor bedrijven op dit nieuwe gebied. Wel zullen deze hobbels sneller geslecht gaan worden. Wat algemener om ook hier in gedachten te houden: met welke data werk je? Ik ben er groot voorstander van om je business te organiseren vanuit de beschikbare klantdata.

Matthijs Roumen (Kaliber) – Doelgericht experimenteren
In 2016 zal innoveren steeds meer draaien om doelgericht experimenteren. Door de wildgroei aan technologische ontwikkelingen vanuit fabrikanten, Kickstarterprojecten en innovatieve start-ups, is de tijd van gewoonweg proberen voorbij. Er wordt nou eenmaal teveel geproduceerd om overal tijd aan te spenderen. Er moeten keuzes worden gemaakt. Bureaus moeten in deze tijd een voortrekkersrol pakken en gestructureerd inzetten op het ontdekken en ontplooien van innovatie. Om die reden besteden we bij Kaliber tijd aan zogeheten Inventorsprojecten, waarbij we doelbewust innovatie verkennen. Merken moeten op hun beurt concreet de focus leggen op specifieke innovatiedoelen die aansluiten bij eigen merkwaarden. Zo kan de markt samenwerken aan toekomstgerichte innovaties die waarde leveren voor de maatschappij.

Michel van Velde (One Shoe) – Marketing automation voor het MKB
Marketing automation is in 2016 niet alleen haalbaar voor Amazon of Bol.com, maar wordt ook bereikbaar voor het MKB. Marketing Automation – het helpen van prospects in hun aankoopproces door hen geautomatiseerd relevante content aan te bieden om zo uiteindelijk de laadconversie te verhogen – wordt nu nog nauwelijks ingezet in het MKB-segment maar de eerste stappen zullen in 2016 gezet worden. Niet met de implementatie van complexe en allesomvattende systemen maar met de juiste minste en de eerste functionaliteit. Ik adviseer altijd om klein te beginnen, bijvoorbeeld met het opzetten van een contentstrategie om vervolgens aan de slag te gaan met social media marketing automation of e-mailmarketing. Zet kleine stapjes om uiteindelijk grote veranderingen te boeken.

Foto: Conor Ogle (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug