Deel dit artikel
-

In de buurt van een aanbieding

Er zijn drie factoren essentieel in de klassieke retail en dat zijn lokatie, lokatie en lokatie. Dat zal de komende jaren veranderen, wanneer e-business wordt uitgebreid met m-commerce.

De klassieke winkelwijsheid wordt sinds enkele jaren ondermijnd door Internet-retailers die aantonen dat nabijheid niet noodzakelijk is voor het verkopen van diensten. Het belang van de lokatie is moment- en situatiegebonden. Dat zal de komende jaren blijken, wanneer e-business wordt uitgebreid met m-commerce. De telecombedrijven, Internet serviceproviders, banken en zelfs contentproviders bereiden zich namelijk voor op de levering van lokatie-afhankelijke diensten.

Waarom is die ontwikkeling belangrijk voor retailers? Heel simpel: met de huidige mobiele netwerken is het technisch mogelijk te bepalen waar de gsm-gebruiker zich bevindt. Voorzien van een WAP-telefoon, een palmverbinding of een connected car is iedereen in principe in staat om gelokaliseerde informatie op te zoeken. Of ? met permissie ? benaderd te worden met lokale aanbiedingen. Een verse sandwich langs de snelweg bij Shell of McNuggets voor de kids in de stad. Deze McCommerce staat op het punt van doorbreken, want de dienstenleveranciers verwachten nog dit jaar actief te worden.

Het Amerikaanse bedrijf SignalSoft doet nu bijvoorbeeld een test in Zwitserland waar piste-informatie en skilift-entree aangeboden wordt aan wie ook maar met zijn gsm inbelt. Zes weken na de start bleek de belangstelling overweldigend, vertelt Grand Holten die het bedrijf in Nederland vertegenwoordigt. Binnenkort start SignalSoft in het kader van een content-alliantie een grootschalig proefproject met een Europese leverancier van hotel- en restaurantgidsen. De gevolgen van deze lokatiediensten voor retail-marketing zijn potentieel ingrijpend, bevestigt Dewy de Andrade van CMG dat met SignalSoft samenwerkt. In plaats van massamarketing om een groot publiek naar de winkels te bewegen, kan met m-advertenties gemikt worden op klanten die rijp zijn voor een aanbieding en in de buurt van een winkel. Waar die winkel is? Dat wordt netjes uitgelegd met behulp van een routekaartje op het beeldscherm. Welk kaartje? Daarvoor wordt komende zomer een Europese mapportal gelanceerd door Tomtom.com van het Nederlandse bedrijf Palmtop.

Deel dit bericht

2 Reacties

Toine van der Heijden

Misverstandje in de eindredactie: bedoeld was dat lokatie factor nummer 1 was in klassieke retail, dat door internet de invloed van lokatie minder leek te worden, maar dat dankzij lokaliseringsfaciliteiten van mobiel internet lokatie juist weer enorm belangrijk wordt… PROXIMITY MARKETING!!! Toine

Michael Steuer

In dit kader wil ik graag een project noemen dat wij in Zwitserland i.s.m. McDonalds hebben ontwikkeld, namelijk McRoute… De techniek die wij hiervoor hebben ontwikkeld is eigenlijk heel simpel, een wap telefoon, cell broadcast of gps is niet nodig. De gebruiker stuurt een SMS-bericht naar het McRoute nummer met zijn huidige postcode, en krijgt in een aantal SMS-berichten de routeomschrijving teruggestuurd naar het dichtst bijzijnde McDonalds filiaal.Het viel mijn op dat dit artikel aangekondigd werd als 'De kortste weg naar McDonalds', maar dat in de inhoud van het artikel bovenstaand project niet werd genoemd. Met vriendelijke groet, Michael Steuer,MINICK (Netherlands)michael@minick.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond