Deel dit artikel
-

Infographic: 31% van Nederlandse online shoppers was ooit slachtoffer van e-commercefraude

Een derde van de Nederlandse online shoppers (31%) is ooit slachtoffer geworden van e-commercefraude. Dit vormt een groeiende bedreiging nu online winkelen steeds populairder wordt. Dit blijkt uit recent onderzoek van Visa, in samenwerking met Ipsos, waarbij meer dan 10.000 Nederlandse consumenten werden ondervraagd over online fraude in Nederland.

E-commercefraude heeft een aanzienlijke impact in Nederland. Tot 10% van de online shoppers wordt jaarlijks getroffen, wat resulteert in een geschatte totale fraudewaarde van €350 miljoen. Jaarlijks zijn er ongeveer 1,5 miljoen gevallen van fraude, met een gemiddeld financieel verlies van €231 per incident. Slechts 40 procent van deze schade wordt vergoed, waardoor er jaarlijks 165 tot 210 miljoen euro aan niet-teruggevorderde verliezen blijft.

Mode is de meest voorkomende categorie van fraude. Van de consumenten die in de afgelopen drie jaar met fraude te maken kregen, had 26 procent te maken met aankopen in de modebranche. Ook consumentenelektronica (11%) en beauty, gezondheid & wellness (8%) behoren tot de categorieën met de hoogste fraude-incidentie. Consumentenelektronica wordt vaak getroffen op online marktplaatsen, met hogere bedragen van boven de 100 euro. Bovendien komt fraude aanzienlijk vaker voor bij aankopen op buitenlandse websites dan op binnenlandse.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond