Deel dit artikel
-

ING: Van adverteerder naar uitgever

De media-activiteiten van ING ontwikkelen zich van campagnegedreven naar always-on. De bank overweegt daarom serieus om een eigen uitgeef- en productieteam op te bouwen.

“De time to market moet zo klein mogelijk zijn”, vertelde socialmediamanager Thijs Jaski afgelopen vrijdag op Vidcon Europe in Amsterdam. Zo kan de bank zo goed en snel mogelijk aansluiten op actualiteiten en thema’s die zich in de media aandienen.

Als maker en uitgever van zijn eigen producties controleert ING wat het wanneer naar wie verspreidt.

“In de nabije toekomst stoppen we met de above-the-line waarbij je vier keer per jaar een grote campagne doet. We verschuiven naar always on en worden zelf meer een brandpublisher.” Dat betekent dat op bijvoorbeeld televisie sterker wordt ingezet op ING als financieel merk en dat de bank met gerichte online campagnefunnels publiek aanspreekt over zaken als lenen, sparen, verzekeren en hypotheken.

Wanneer het interne uitgeefteam van start gaat, houdt Jaski voor zich.

“We zoeken altijd de kanalen waar onze boodschap de grootste brandimpact heeft.” Dat is Facebook duidelijk niet, omdat de video’s daar binnen de kortste keren uit de timelines verdwijnen. Op YouTube daarentegen zit de bank op 1,2 miljoen views per maand, een getal dat gestaag stijgt.

Per week publiceert de bank ongeveer twee video’s op YouTube.

De investeringen in online video leveren ook onverwachte successen uit andere hoek op. Als oranjesponsor maakt ING met enige regelmaat voetbalfilmpjes. “Merken beginnen ons te benaderen om hierin samen te werken om mee te liften op de investeringen die wij hebben al hebben gedaan. Red Bull is een van hen. Er komen meer merken aan, maar die kan ik nog niet noemen.”

Volgens Ruben Stuurman van Divimove, dat ook met ING videoproducties doet, moeten bedrijven zeker een jaar de tijd nemen om ervaring om te doen als uitgever. Althans, als ze overwegen dat te doen. Dat jaar is een periode van leergeld. Pas daarna na die investeringen in mensen en processen ontstaat een wankel beeld van de verwachtingen, mogelijkheden en drempels. Jaski: “In dat jaar kun je het bestuur eigenlijk alleen maar zicht geven op de prille resultaten en je roadmap.” De hypotheken vliegen niet als warme broodjes via YouTube over de toonbank.

Foto: ING Group (c)

Deel dit bericht

5 Reacties

Jacques - De Drie Pilaren

Dit lijkt me een prima (door)ontwikkeling.

Als je maar niet ‘sales gedreven’ gaat werken, maar echt vanuit de inhoud; ‘content gedreven’.
Dat is/wordt nog wel eens een heikel puntje met de directie, die willen het liefst morgen al financieel resultaat zien.

ING heeft of kent genoeg echte vakdeskundigheid. Met echte goede informatieve inhoud kan je jouw publiek geweldig informeren en vermaken (moet wel wat fun in).

Uiteindelijk wordt je in de ogen van je doelgroep de ‘expert’. Als je dat goed doet, komt de sales vanzelf…

Ineke

Vandaag is rood de kleur van mijn map 😀

Lieke

Vandaag is rood wat rood hoort te zijn…
(en ook de map)

Niels Achtereekte

Scherp, @ Ineke en Lieke. Bij deze aangepast 😉

Ineke

@Niels 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond