Deel dit artikel
-

ING: Assurantieadviseur richt zich nog onvoldoende op digitale millennial

Door verdergaande digitalisering kunnen twintigers en dertigers steeds vaker en makkelijker zelf verzekeringen online afsluiten. Het online platform wordt daardoor een veel geduchtere concurrent voor de traditionele verzekeringsagent dan nu het geval is. De assurantieadviseur moet zich daarom opnieuw uitvinden om ook in de toekomst bestaansrecht te houden, zo blijkt uit een nieuwe studie van het ING Economisch Bureau over assurantietussenpersonen.

Jongeren hechten minder aan onafhankelijk advies en kiezen, als ze toch advies willen, vaker voor digitaal advies dan de oudere generaties.

Tot nu toe beperken online platformen zich in Nederland voornamelijk tot het bemiddelen in verzekeringen. Dat kunnen zij sneller en goedkoper dan de onafhankelijk adviseurs. Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar geen advies voor nodig is.

Op dit moment bestaat de verzekeringsmarkt voor het midden- en grootzakelijk segment nog altijd grotendeels uit maatwerk, wat een hoge mate van advisering vereist vanwege de complexiteit. Vooral op deze markt kunnen adviseurs wel toegevoegde waarde leveren door het geven van hoogwaardig advies. Een voorwaarde is wel dat adviseurs ook hier investeren in digitalisering en online zichtbaarheid.

Ook in de toekomst blijft de behoefte aan advies, preventie en verzekeren bestaan. Alleen wordt met de komst van nieuwe digitale spelers op de markt het stuk van de taart voor tussenpersonen steeds kleiner. Deze kunnen hun marktaandeel weer vergroten door extra diensten aan te bieden.

Foto Pixabay

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond