Deel dit artikel
-

ING: Groei online retail omlaag naar 6 procent

De lockdowns in 2020 en 2021 hebben de online verkopen een enorme boost gegeven, maar nu de versoepelingen in de rest van 2022 naar verwachting zullen uitblijven zal het groeitempo van thuiswinkelen naar verwachting ‘normaliseren’ tot 5 procent voor webwinkels en 7,5 procent, zo verwacht ING Research.

Ook in het post-corona tijdperk zullen online verkopen blijven floreren. Een flink deel van de omzet is door investeringen in logistiek en verbeterde data-analyse definitief terechtgekomen bij het e-commerce kanaal, mede doordat sommige winkels definitief uit het straatbeeld verdwenen zijn.

De lockdowns hebben met name gezorgd voor een doorbraak van e-commerce in het food segment. De verkoop van onlineboodschappen steeg van 1,8 miljard euro in 2019 naar 4,3 miljard euro vorig jaar. Bovendien is de dynamiek in de foodretailmarkt tijdens de coronacrisis fors toegenomen.

Vooral de kapitaalkrachtige flitsbezorgers schudden het retaillandschap in de grote steden flink op, met niet alleen snelle levering, maar vaak ook hogere uurlonen voor het personeel. Meegaan in de groei van e-commerce en quick-commerce en de daarbij horende concurrentiestrijd om data maakt voor supermarkten forse investeringen in digitalisering en logistiek noodzakelijk.

Wel lopen de inkoop-, energie-, transport- en personeelskosten op, terwijl de verkoopvolumes onder druk staan (-0,5% in 2022). Consumentenbestedingen zullen door de volledige heropening van de economie namelijk in hogere mate dan in 2021 terugvloeien van de food retail naar de horeca en andere ‘out of home’ kanalen.

Voor 2022 wordt een lagere groei voor de winkelstraat verwacht van circa 2,5 procent. Dit komt door zowel een fors lagere groei in het online segment, plus 6 procent komend van 29 procent vorig jaar, als door een verschuiving van consumentenuitgaven naar diensten als uitgaan en reizen in plaats van naar goederen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond