Deel dit artikel
-

ING lanceert handenvrij bankieren met stembediening

ING introduceert naar eigen zeggen als eerste bank in Europa stembediening in de app voor mobiele bankieren. Met Inge is het mogelijk om handenvrij mobiel te bankieren. ING wil een alternatief bieden voor het aanraakscherm. Stembediening is vanaf half september beperkt beschikbaar.

Onder meer is het mogelijk om met de stem het saldo op te vragen of een betaalopdracht te geven, bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Ik wil een bedrag overmaken naar mijn zoon’. De app vraagt dan naar het bedrag dat moet worden overgemaakt. Inloggen en autoriseren gaat nu nog met de pincode. In de toekomst is die pincode echter niet meer nodig. Die laatste functie wordt twee maanden lang uitgetest door duizend gebruikers. Na evaluatie wordt de toepassing voor alle klanten uitgerold. In de toekomst kan ook met de stem iDEAL betalingen worden geautoriseerd.

Bij de app wordt het stemprofiel opgeslagen en vervolgens herkend, volgens ING ook bij verkoudheid. Klanten kunnen echter altijd nog teruggaan naar handmatige bediening. Volgens directeur Internet & Mobiel Max Mouwen is uitgebreide studie gedaan naar stemmen. Integratie met Apples Siri of Google Now is vooralsnog geen optie. Alleen iOS en Android worden ondersteund.

Intern test ING momenteel ook oplossingen met vingerafdrukherkenning. Ook voor Google Glass is een applicatie ontwikkeld, maar die acht Mouwen niet rijp voor introductie. “De klanten vragen er niet naar.”

Inmiddels maken 1,9 miljoen mensen gebruik van de app voor mobiel bankieren. Een derde bankiert uitsluitend via de app. Ook de intensiteit van het gebruik neemt toe.

ING_pres_Voice_Inge_01

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond