Deel dit artikel
-

ING: Nederlandse webshops vergroten hun marktaandeel

Met een verwachte omzetgroei van 10 procent in 2019 vergroten de Nederlandse webshops hun marktaandeel verder. In non-food ligt het marktaandeel van online naar schatting op 25 procent. E-commerce is volwassen geworden en een nieuwe fase breekt aan, schrijft het ING Economisch Bureau.

Binnen non-food e-commerce lag de afgelopen jaren veel nadruk op het binnenhalen van zoveel mogelijk omzet en klanten. Gratis bezorgen en retourneren en de omvang van de retourstroom drukken echter op het resultaat. Daarom komt er meer focus te liggen op het rendement, bijvoorbeeld met maatregelen om retourstromen te beperken.

In de markt voor online boodschappen tekent zich ondertussen meer en meer een strijd af tussen nieuwkomer Picnic en de gevestigde supermarktketens. Door de uitbreiding van bezorggebieden en de groei van het wagenpark wordt de markt voor online boodschappen verder gestimuleerd.

De totale detailhandel profiteert in 2019 van een sterke binnenlandse economie, zegt ING. Het aantal werkenden neemt verder toe en de krappere arbeidsmarkt zorgt in veel sectoren voor hogere lonen en meer vaste contracten. De verwachte omzetgroei van 2,7 procent ligt wel iets lager dan in 2018 (3,3 procent) omdat er ook een aantal minder positieve signalen zijn. Zo liggen het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid een stuk onder het hoge niveau van 2018. Verder heeft de btw-verhoging tot hogere prijzen voor dagelijkse boodschappen geleid.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond