Ingrijpende vernieuwing voor website Van Gogh Museum

Het Van Gogh Museum heeft zijn website ingrijpend veranderd. De website, die jaarlijks 8,5 miljoen keer wordt bezocht, is samen met techbureau Q42 (ontwikkeling) en digital agency Dept (concept en design) gerealiseerd.
Via de nieuwe website is de complete museumcollectie van schilderijen, tekeningen en brieven te bekijken. Bezoekers kunnen inzoomen tot op de penseelstreken van de kunstwerken en zien welke werken op dit moment in het museum hangen.
Eerder al ontwikkelde Studio Dumbar (onderdeel van Dept) een nieuwe identiteit voor het museum met een focus op de combinatie van kleur en het werk van Van Gogh. Het redesign van de website is een verlenging van deze gedachte. Elke pagina kan één van de kleuren van het kleurenpallet krijgen dat geïnspireerd is op Vincents zoektocht naar kleur, van donker naar licht.
Met de nieuwe functionaliteit ‘Vincent for Scale’ is in een oogopslag de ware grootte van een werk te zien aan de hand van de lichaamslengte van Van Gogh zelf. Door het schilderij naast een figuur van Van Gogh te plaatsen, die 1.64 meter lang was, ziet de bezoeker in een oogopslag de ware grootte van het werk.
Verder is de website geoptimaliseerd voor screenreaders die blinden en slechtzienden gebruiken bij het navigeren. Ook is de collectie veel beter doorzoekbaar gemaakt en wordt er meer inhoudelijke informatie geboden voor geïnteresseerden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond