Instagram blijft kopiëren, nu weer BeReal

Toen Instagram wilde overschakelen van primair foto’s naar dominant in video kwamen gebruikers in opstand. Instagram graast gewoon weer op een ander veldje. Nu is BeReal aan de beurt.
‘Candid Challenges’ heet de nieuwe feature die Instagram achter de schermen ontwikkelt. “Ontvang elke dag op een ander tijdstip een notificatie en maak binnen twee minuten een foto”. Onmiskenbaar het concept achter BeReal, maar in ontwikkeling en testfase bij de Meta-dochter.
#Instagram is working on IG Candid Challenges, a feature inspired by @BeReal_App 👀
ℹ️ Add other’s IG Candid to your story tray. And everyday at a different time, get a notification to capture and share a Photo in 2 Minutes. pic.twitter.com/caTCgUPtEV
— Alessandro Paluzzi (@alex193a) August 22, 2022
Een woordvoerder bevestigt de feature, maar omschrijft het als ‘een intern prototype’.
Meta is de grip verloren op jonge gebruikers in Amerika. Dertig procent van hen gebruikt Facebook nog en TikTok is groter dan Instagram. Om dat te repareren moet AI vaker de kijksuggesties bij Instagram gaan bepalen, aldus topman Mark Zuckerberg. Gebruikers kregen plotseling veel meer berichten van mensen die ze helemaal niet volgden. Ook zouden postings full screen worden. De klachtenregen was zo intens dat Instagram de vernieuwing terugdraaide.
Het is vaker gebeurd dat Meta het schip heeft bijgestuurd. In 2016 was Snapchat de grootste bedreiging. Meta wachtte niet en lanceerde zijn eigen antwoord op de verdwijnende berichten, die we nu allemaal kennen als Stories, in Instagram. Die operatie slaagde.
BeReal is twee jaar oud, komt uit Frankrijk, heeft grote investeerders aan boord en is op het oog vreselijk saai. Gebruikers wordt gevraagd om dagelijks maar één foto te maken voor hun volgers. Niet meer. Dat moet dírect als de app erom vraagt en zowel de voor – als achtercamera wordt gebruikt. Dat geeft een ongefilterde blik in iemands ‘nu’.
In Nederland bereikte de app in de maand juli vijftien procent van de 13- tot 24-jarigen. Dat stelt onderzoeker GfK. “Ter vergelijking: TikTok had begin 2020 een bereik van twintig procent in deze doelgroep, dus de groeipotentie is er.”
Foto: Renan Fernandes (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond