Deel dit artikel
-

Instagram test reclame voor Stories van bedrijven

Instagram was al strategisch belangrijk voor Facebook, maar nu moet het ook meer financieel gaan bijdragen aan de resultaten. Het bedrijf test een nieuwe vorm van reclame voor bedrijven op Instagram.

Hoewel het nog maar een test betreft, ziet het er wel naar uit dat deze nieuwe reclamevorm binnen afzienbare tijd internationaal publiek zal worden aangeboden. Instagram laat dat weten aan Techcrunch, dat de nieuwigheid bemerkte.

Het gaat om een reclamevorm waarbij bedrijven hun Instagram Stories tegen betaling kunnen promoten. Die worden dan prominent onder de aandacht gebracht in de gebruikersinterface. De exacte positie moet nog blijken. Bedrijven, grote maar zeker ook de kleinere, hoeven hierdoor niet veel te investeren in full screen videocommercials in Stories maar kunnen gewoon hun eigen Stories, die ze dan toch al maken, naar voren dwingen.

Facebook zegt dat tachtig procent van de gebruikers van Instagram één of meerdere bedrijven of merken volgen. Wel is het zo dat er rond de twee miljoen adverteerders zijn op de fotodienst, terwijl dat er op de profielensite zes miljoen zijn. De nieuwe reclameoptie moet de drempel voor adverteerders verlagen.

‘Promoted Stories’ is niet enkel uit luxe ontwikkeld. Zeker onder de jongere doelgroep is profielensite Facebook grotendeels ut de gratie. Cijfers van de analistenafdeling van investeerder PiperJaffray laten zien dat vijf procent Facebook nog zijn favoriete sociale platform noemt. Van de vijftienjarigen logt 28 procent maandelijks nog wel eens in. Ze zijn overgestapt naar Instagram, dus zullen adverteerders wel volgen.

Om die overstap in commerciële zin te faciliteren bouwt het bedrijf Facebook nieuwe reclameformats voor de fotodienst. Maar het werkt ook aan betere analytics voor Instagram. Gisteren werd bekend dat Facebook Analytics wordt uitgebreid met meer data en diepere inzichten rondom Instagram-gebruikers. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld de commerciële waarde van het publiek gaan onderzoeken en gebruikersgroepen segmenteren.

Tegen het einde van 2018 gaat Facebook ook reclame tonen tussen de statusupdates in Whatsapp.

Foto: Guido van Nispen (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond