Deel dit artikel
-

Instagram trekt marketeers weg van Facebook

Merken delen voor het eerst meer content via Instagram dan via moederbedrijf Facebook, zo constateert onderzoeksbureau L2 Inc. en partner Olapic. Facebook lijkt zich met zijn beperkte organische bereik zich lelijk in de vingers te snijden.

Gemiddeld posten merken 9,3 berichten per week bij Instagram in het vierde kwartaal van 2014, versus 7,5 berichten een jaar eerder. Via Facebook werden 8,8 berichten gedeeld, dat waren er gemiddeld 11,1 in 2013.

De belangrijkste reden is volgens het onderzoek dat Facebook het organische bereik heeft teruggebracht, waardoor merken vaak gedwongen zijn om te adverteren en zo alsnog hun doelgroep te bereiken. Het lijkt er sterk op dat Facebook het effect van die maategel verkeerd heeft ingeschat. Merken haken af.

Bij Instagram wordt de content niet gefilterd. Met andere woorden: berichten komen altijd aan bij de ruim 300 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Even opmerkelijk is dat er geen negatief effect is bij het aantal geplaatste berichten. Een derde van de merken plaats 20 berichten per week, hoger dan het gemiddelde. Tenzij ook Instagram het organische bereik zou beperken, lijkt Instagram vooralsnog een veel aantrekkelijker platform voor merken.

De onderzoekers constateerden voor het eerst ook een hogere gebruikersactiviteit bij Instagram. Vooral video doet het goed. Zes procent van de berichten heeft daar betrekking op.

Het onderzoek werd gehouden onder 250 grote merken.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond