Deel dit artikel
-

Instagram wordt webwinkel, concurrentie voor Pinterest

Instagram breidt de winkeloptie in zijn app uit. Duizenden bedrijven kunnen straks artikelen aanbieden via Instagram Shopping, met name kleding, juwelen en cosmetica.

Instagram Shopping, dat al sinds november wordt getest, wordt geen apart onderdeel van Instagram. Retailers kunnen berichten plaatsen met een tap to view-knop in de linkerbenedenhoek van een begeleidende foto. Wanneer de gebruiker daarop drukt ziet hij wat het product kost en hoe hij het kan bestellen. Instagram zegt heilig te geloven in inspiratiegestuurde e-commerce.

Retailers kunnen straks ook beschikken over allerlei statistieken, zodat ze weten hoe vaak er geklikt is op de koopknop.

Instagram Shopping betekent keiharde concurrentie voor Pinterest. Al enige tijd zijn daar buyable pins; producten die direct gekocht kunnen worden zonder de Pinterest-omgeving te hoeven verlaten. Dat alles via de mobiele app.

Een groot succes is dat nog niet. De adoptie door consumenten van koopbare pins valt tegen, liet Macy’s eind vorig jaar weten aan Internet Retailer. Het grootste probleem is dat gebruikers de werking ervan niet goed begrijpen. Macy’s ziet nog steeds waarde in Pinterest, maar meer om te inspireren. Het warenhuis doet dat met behulp van videoadvertenties, die het bezoekersverkeer naar zijn site moeten stimuleren.

Pinterest hoopt dit jaar op een omzet van 500 miljoen dollar, tegen 300 miljoen vorig jaar. Een substantieel deel daarvan komt  vooralsnog van advertenties. Pinterest telt 150 miljoen actieve dagelijkse gebruikers.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ilse

Instagram wordt steeds interessanter zakelijk gezien!
Ik vraag me alleen af hoe dat met Pinterest op dit moment in Nederland is: deze cijfers zijn wereldwijd. weet iemand dat?

Stefan Vermeulen - EMAKERS

Tof artikel! Ik schreef onlangs zelf ook over wat over Instagram Shopping: https://www.emakers.be/nl/instagram-shopping.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond