Deel dit artikel
-

Integratie van orderverzamel- en retourprocessen levert kostenbesparing op

Als orderverzamel- en retourprocessen worden gecombineerd, kunnen online retailers gemiddeld zestien procent van de kosten besparen. Dat blijkt uit een proefschrift van van Susanne Wruck van de VU in Amsterdam, Optimisation of warehouse operations for companies with high return flows.

Veel online retailers hanteren een nogal tolerant retourbeleid, met als gevolg dat tot wel 75 procent van de verkochte producten wordt teruggestuurd. Al deze producten moeten weer terug op voorraad worden gelegd, terwijl tegelijkertijd andere medewerkers bezig zijn om orders te verzamelen. Als deze processen worden gecombineerd, kunnen online retailers gemiddeld zestien procent van de kosten besparen.

In veel magazijnen worden voor een efficiënt orderverzamelproces meerdere orders samengevoegd tot één grote batch die aan een enkele medewerker wordt toegewezen. Door het verzamelen van orders en het terugleggen van retouren te integreren, kunnen meer taken tijdens de rondgang door het magazijn worden verricht. In het magazijn van een bibliotheek leidt deze methode tot een kostenbesparing van 41 procent.

Wruck ontwikkelde een zogenoemd genetisch algoritme waarmee het mogelijk is om op basis van een batch met zowel orders als retouren de kortst mogelijke looproute door het magazijn te berekenen. Omdat de samenstelling van een batch direct van invloed is op de loopafstand, onderzocht Wruck ook wat de mogelijkheden zijn om het samenstellen van batches en berekenen van looproutes te combineren. Daarvoor ontwikkelde zij een methode die is gebaseerd op een iteratieve lokale zoekmethode en verscheidene neighbourhood structuren. Uit een toetsing met een dataset uit de praktijk blijkt dat met deze methode gemiddeld zestien procent op de kosten kan worden bespaard.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond