Deel dit artikel
-

Interactieve tv bij KPN groeit 20 procent

Het aantal klanten voor Interactieve TV groeide de laatste maanden bij KPN met 20 procent tot 302.000. Het telecombedrijf bedient ondertussen 1,2 miljoen tv-klanten en claimt daarmee een marktaandeel van 15 procent.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die KPN vanochtend publiceerde.

Waar ‘tv via internet’, want het Nederlandse tv-landschap is niet bijster Interactief, behoorlijk groeide liet KPN’s Digitenne juist een lichte daling zien tot 895.000. Gemiddeld zegt KPN dat het in het vierde kwartaal iedere week 5.000 nieuwe tv-klanten aansloot.

Uit bovenstaand overzicht blijkt dat televisie voor KPN nog een groeimarkt is. Het klantenbestand groeide afgelopen jaar met 21,6 procent tot 1,2 miljoen. Het marktaandeel op de digitale markt groeide in diezelfde periode van 12 naar 15 procent.

De investeringen om televisie te kunnen bieden, leveren ook meer omzet op. Een jaar geleden boekte KPN met iedere tv-klant een gemiddelde maandomzet van 7 euro. In het laatste kwartaal van 2010 was dat opgelopen tot 10 euro per klant per maand. Die stijging komt enerzijds door een prijsverhoging bij Digitenne en anderzijds door de groei in afname van IPTV.

KPN bedient in Nederland 2,6 miljoen klanten met breedbandinternet via het vaste net. Zij vormen gezamenlijk de potentiële doelgroep van het tv-product. Komend voorjaar zal ook KPN-dochter Xs4all een tv-product uitbrengen. De gemiddelde omzet per klant per maand voor breedband toegang bedraagt 32 euro. Dat is exclusief het tv-tientje.

Op concernniveau boekte KPN in het vierde kwartaal een omzet van 3,4 miljard euro. Dat is een stijging van 0,5 procent ten opzichte van eind 2009. Het bedrijfsresultaat steeg 6,5 procent tot 771 miljoen.  Over heel 2010 bedroeg de omzet 13,4 miljard euro, een minus van 0,8 procent.

Zie ook: ‘KPN: Nederland schakelt om naar mobiel internet‘, Emerce.nl 26-01-2011

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Joost

KPN houdt op dit moment ook een redelijk intensieve (zo niet aggressieve) telefonische marketingcampagne om het gebruik van interactieve tv aan de man te brengen. Dat zal ongetwijfeld bijdragen aan het succes.

Eefje

Hoewel "glas" van KPN de verwachting oproept dat t allemaal supersnel is, levert de daarmee gecombineerde IPTV die ervaring zeer zeker niet op. Het systeem is traag en niet voorzien van de handige trucjes (die wel in Windows Media Center zitten) zoals het porgrammeren van series voor opnames. (nu dus elke dag een tijdslot programmeren, terwijl dat onder ??n knopje kan worden geregeld!)Jammer genoeg heeft KPN ondanks dat zij veel klachten krijgen over de traagheid van IPTV daar nog geen verbeteringen in aangebracht in het afgelopen jaar!

eusje

Is nu prima geregeld heb nieuwe decoders aagevraagd op donderdag en zaterdag geleverd.Decoders zijn zeer snel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond