Deel dit artikel
-

International Email Benchmark: minder klachten over spam

Er wordt minder geslaagd over commerciële e-mail boodschappen, zo blijkt uit de GDMA International Email Benchmark. Slechts 0,01 procent van de geaccepteerde e-mails wordt aangegeven als spam. De cijfers laten zien dat zogenoemde ESP’s serieuzer aan de slag zijn gegaan met spam en dat de markt hier ook om vraagt.

Wereldwijd is te zien dat voor het derde jaar op een rij de acceptance ratio stijgt, van 98,24 naar 99,22 procent dit jaar. De hard bounce ratio daalt daarom ook van 0,92 naar zelfs 0,44 procent in 2023. Ook de soft bounce ratio daalt van 0,84 naar 0,73 en dit jaar 0,33 procent. Dit is mogelijk te verklaren doordat marketeers de kwaliteit van hun mailinglijsten steeds serieuzer nemen. Ze houden zich beter aan de geldende wet- en regelgeving, of opereren, zeker ook buiten de EU. Ook zorgen Email Service Providers (ESP’s) voor meer bewustzijn bij marketeers en hebben zij stappen genomen om bijvoorbeeld consent management beter te faciliteren. Dat heeft een positief effect op de resultaten in de benchmark, maar vooral op het imago van het kanaal e-mail bij ontvangers.

Daarnaast zijn er betere resultaten op het gebied van de open ratio: 34,12 procent ten opzichte van 31,35 procent in 2022. Dit is mede te verklaren door een trend van vorig jaar: De voortzetting van Apples Mail Privacy Protection (AMPP), waarbij e-mails automatisch als geopend worden gemarkeerd door Apples mailprogramma. Ook is er sprakevan een toename in de click-through ratio (CTR): 3,56 procent ten opzichte van 3,44 procent in 2022. Omdat de CTR relatief minder sterk toeneemt dan de open ratio, is de click-to-open ratio (CTO) wel wat afgenomen: 8,82 procent ten opzichte van 9,04 procent in 2022.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond