Deel dit artikel
-

Internet grootste medium qua tijdsbesteding

Mediaconsumenten wereldwijd brengen dit jaar voor het eerst meer tijd door op internet dan voor de televisie. Het enige andere medium dat wint qua tijdsbesteding is de radio: plus vier procent.

Over de afgelopen drie jaar is de mediaconsument een derde meer tijd gaan doorbrengen op online media. Dat gaat het om zowel de computer en laptop als tablet en smartphone. Televisietijd is met vier procent afgenomen.

Dat laat een nieuw onderzoek van GroupM zien, onderdeel van WPP. Het bureau doet aan de lopende band onderzoek naar mediaconsumptie en -investeringen door bedrijven. Met die inzichten moet het helpen reclamebudgetten optimaal te laten renderen.

Per dag besteedt iemand gemiddeld 7,3 uur aan een of meerdere beeldschermen. Dat is op een totale mediatijd van 9,73 uur, oftewel: drie kwart deel.

De toename in online tijd verklaart volgens GroupM dat de e-commerceuitgaven in de onderzochte 35 landen nog steeds met dubbele cijfers stijgen. Immers, consumenten raken aangesloten op een transactioneel digitaal kanaal waarbij klantgemak voorop wordt gesteld. Om potentiële klanten te vinden, lopen de uitgaven aan reclame navenant op.

Naar verwachting wordt eind 2018 47 procent van de display reclame programmatic ingekocht. Dat was in 2016 nog 31 procent en in 2017 44 procent. Op het gebied van video gaat dat percentage op 24 procent.

Die percentages zijn opvallend, omdat programmatic advertising per definitie plaatsvindt op basis van data met klantprofielen. De respondenten in GroupM’s onderzoek zeggen echter dat ze nog helemaal niet goed zijn in het bedrijven van datagebaseerde marketing. In jargon: ‘veel ruimte voor verbetering’. “De kwaliteit van de data is in veel kleine landen erbarmelijk.” Partijen die het best presenteren met first party data zijn de sectoren automotive, travel, hospitality en banking.

Adverteerders gaan steeds hogere eisen stellen aan de specialisten met we ze werken. Ze eisen volledige transparantie in de wijze waarop hun budgetten worden besteed en wat hen dat oplevert. Dat is ook van de redenen, zo meldt het rapport, achter de kleine trend van in housing, het in huis halen van online expertises. “Een hybride model is dat waarbij het bedrijf de strategie bepaalt en het bureau de uitvoering verricht.”

Foto: Per Gosche (cc)

Dit bericht is 25 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond