Deel dit artikel
-

Internet leidend bij keuze zorgverzekeraar

Internet was een belangrijke factor bij de keuze voor een nieuwe zorgverzekeraar. Dat blijkt uit onderzoek van BS Health Consultancy.

Ongeveer 1 miljoen Nederlanders, ofwel 6 procent van de verzekerden, koos voor een andere zorgverzekeraar. Consumenten switchten vooral om de prijs naar goedkopere (internet)labels of naar een zorgverzekering met premiekorting via een collectiviteit.

De zorgverzekeraars die netto in absolute aantallen de meeste verzekerden binnen haalden, hebben deze instroom van nieuw verzekerden grotendeels gerealiseerd door een sterke groei van relatief goedkope (internet)polissen.

Opvallend daarbij is dat de goedkoopste (internet)polissen niet de grootste groei realiseerden. Het aantal aanmeldingen direct via internet nam dit jaar verder wel toe. Circa 57 procent van de nieuw verzekerden heeft zich dit jaar direct via het internet aangemeld. Met het internet als populair informatie- en verkoopkanaal is het voor intermediairs een uitdaging om hun toegevoegde waarde te blijven aantonen. Het aantal verzekerden via het indirecte kanaal bleef gelijk. Circa 30 procent van de Nederlanders is in 2012 voor zorgkosten verzekerd via het indirecte kanaal.

In het afgelopen commerciële seizoen bedroegen de reclamebestedingen van de zorgverzekeraars gezamenlijk 58 miljoen euro. Omgerekend betekende dit een gemiddelde uitgave van 3,50 euro per verzekerde, of 58 euro per overstappende verzekerde.

Naast televisie en radio maakte reclame via internet dit seizoen met 15 miljoen euro ook een groot deel uit van de mediabestedingen. De twee zorgverzekeraars die in absolute aantallen de meeste verzekerden hebben gewonnen, maakten veel reclame via internet. Samen waren zij verantwoordelijk voor meer dan 80 procent van de totale reclame-uitgaven via internet. De twee zorgverzekeraars die relatief zeer weinig reclame maakten via internet, hebben de meeste verzekerden zien vertrekken.

Deel dit bericht

1 Reactie

Coen

Informatief artikel, maar ik mis naam en rugnummers. En dat ‘de succesvolste twee verzekeraars 80% van de online uitgaven’ voor hun rekening nemen is ook een onderbouwing waard.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond