Internet stuwt netto mediabestedingen
De groei bij netto mediabestedingen in de eerste maanden zes maanden van dit jaar zijn voor een groot deel te danken aan internet. Waar de persmedia (-1,6 procent) en out of home (-3,6 procent) de advertentie-inkomsten zagen dalen boekte internet de grootste groei met bijna 25 procent.
De totale netto mediabestedingen bedroegen ruim 2,2 miljard euro, een stijging van 3,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit het ‘Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen’ dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.
Internet was met een stijging van 24,9 procent de groote winnaar in de groep. De was misschien wel lager dan in heel 2007, maar zonder internet zou er wel sprake zijn van een lichte daling van de totale netto mediabestedingen (-0,1 procent).
Daling aantal personeelsadvertenties
Naast de invloed van de afnemende groei van de economie lijken dagbladen (-2,6 procent) en vak- en managementbladen (- 7,3 procent) vooral te lijden te hebben onder de daling van het aantal personeelsadvertenties. Ook publiekstijdschriften zagen de advertentie-inkomsten dalen (-3,3 procent). Binnen persmedia noteerden alleen de huis-aan-huisbladen met 4,5 procent een groei.
Binnen audiovisuele media noteerde televisie een marktconforme groei met 3,9 procent. Radio zag de media-inkomsten met 2,8 procent stijgen. Bioscoopreclame had te maken met de grootste daling (-10,7 procent). De afname is echter grotendeels te wijten aan het feit dat Screenvision de activiteiten op de Nederlandse markt heeft beëindigd. Gezamenlijk boekten de audiovisuele media een stijging van de media-inkomsten van 3,6 procent.
Marktaandeel internet
Het marktaandeel van persmedia kwam uit op 51,5 procent (-2,9 procent). Audiovisuele media leverden 0,1 procent marktaandeel in en ook out of home daalde (-0,3 procent) naar 3,9 procent. Alleen internet groeide met 3,2 procent en kwam hiermee uit op een marktaandeel van 19,1 procent.
De netto mediabestedingen geven de werkelijke geldstroom weer van het totale advertentievolume. Deze mediabestedingen aan online display advertising kende in het tweede kwartaal van dit jaar nog een stijging van 15,7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007. Dat meldde Nielsen Media Research eerder.
Google is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de online advertising. Dat Google voor de netto mediabestedingen geen cijfers vrijgeeft is volgens Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland, geen probleem: "Het is een goede indicatie hoe de markt zich ontwikkelt. Het geeft een daling of een stijging weer. Je moet kunnen kijken naar de trend en in dit geval niet naar de absolute waarde."
Bron foto: Wrote (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
henk
Zijn de cijfers nou een 'goede indicatie van de marktontwikkelingen zoals Derksen aangeeft, of geven ze de 'werkelijke geldstroom weer van het totale advertentievolume' zoals eerder in het artikel wordt aangegeven?