Deel dit artikel
-

Internetreclame groter dan tv-budgetten na 2018

Adverteerders wereldwijd geven over vijf jaar meer uit aan reclame op internet dan op televisie. Dat voorspelt PwC in zijn Global Entertainment & Media Outlook.

In 2018 loopt de wereldwijde bestedingen aan internetreclame met 194,5 miljard dollar nog maar twintig miljard dollar achter op tv-reclame. Het jaar erna vindt de definitieve omslag plaats, voorspelt PwC. Het is tegen die tijd nog de vraag hoe strikt internet en televisie van elkaar zijn gescheiden aangezien programmitic buying dan waarschijnlijk is ingevoerd bij televisie.

De toenemende internetdichtheid is het belangrijkste fundament voor de groei van internetreclame. Ennél van Eeden, mediaspecialist bij PwC: “In 2018 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking, 55 procent, toegang tot mobiel internet op smartphones en tablets. Omdat consumenten steeds meer 24/7 online kunnen en willen zijn, volgen de reclamebudgetten vanzelf.” Van Eeden wijst vooral op de groei van mobiele, digitale advertenties. “Jaarlijks groeit het advertentiebudget voor mobiele apparaten met meer dan twintig procent. Vooral bestedingen aan videoreclame, denk aan YouTube, groeien het hardst binnen deze categorie.”

Foto: sjon (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond