Deel dit artikel
-

‘Internetreclame in Nederland groeit een miljard euro’

De uitgaven aan internetreclame groeien de komende vijf jaar met gemiddeld tien procent, oftwel: met een miljard euro. Een nieuw rapport van PwC laat zien dat uitgevers van boeken, kranten en consumentenbladen jaren van krimp gaan zien.

Dat blijkt uit de nieuwe Global Entertainment and Media Outlook 2016-2020 die PwC net publiceerde. De media- en entertainmentmarkt in Nederland groeit komende jaren met gemiddeld 3,1 procent, wat lager is dan het wereldgemiddelde van 4,4 procent. “Dat getal op zich is al een trendbreuk”, zegt Ennel van Eeden, “want normaal groeide deze markt sterker dan de algemene economie.”

De partner bij PwC Nederland constateert dat de omzetstijgingen bij Video en Internet, “met name over-the-top services en het te gelde maken van consumentendata”, ten koste gaat van de business van uitgevers.

Krantenuitgevers, bijvoorbeeld, zullen in de digitale groei geen compensatie vinden voor de krimp in hun analoge inkomsten. De dagelijkse oplage van Nederlandse dagbladen daalt van 3,4 miljoen in 2015 naar 3,1 miljoen in 2020, een minus van jaarlijks 2,1 procent. Over vijf jaar zal meer dan een kwart van de oplageomzetten digitaal zijn (jaarlijks 18,%). De krantenbusiness zal in 2020 voor het eerst minder dan een miljard euro omzet opleveren.

Uitgevers van boeken en consumentenbladen krijgen komende jaren eveneens te maken met een omzetdaling van jaarlijks gemiddeld iets meer dan twee procent. De grootste stijger in Nederland in het PwC-rapport is internetreclame (10,4% per jaar tot 2,5 miljard euro), gevolgd door videogames (5,1%) en B2B-publicaties (3,5%).

“Je ziet overigens wel dat de traditionele scheidslijnen van branches vervagen. Traditionele uitgevers worden hybride technologiebedrijven en steeds meer technologiebedrijven worden hybride contentbedrijven. Dit onderstreept de centripetale kracht van technologie en digitalisering. Wereldwijde consumptie van data via mobiele apparaten neemt tot 2020 naar verwachting met ruim 35 procent per jaar toe. Dit vraagt meer samenwerking met partijen van ‘buitenaf’. Denk aan kabelaars met contentleveranciers, over the top-spelers met premium pay-tv-spelers en internetretailers die investeren in bijvoorbeeld krantenmerken.”

Trendcijfers van venture capitalist KPCB lieten vorige week nog zien (p.189) dat het aantal technologieovernames door niet-techbedrijven afgelopen vier jaar met een factor 2,6 is gestegen. Daaronder bijvoorbeeld de aankoop van Business Insider door Axel Springer, Maker Studios door Disney en – in de retail – Gilt Groupe door Hudson Bay.

Foto: John Tornow (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond