Deel dit artikel
-

Oscar Diele (Flinders): ‘Nu opschalen naar Europees formaat’

Flinders valt in Deense handen en wordt onderdeel van een leidende e-commercegroep qua premium meubilair. In een vraaggesprek met Emerce spreekt directeur Oscar Diele over de toedracht van de deal en de weg vooruit.

Gisteren werd bekend dat Flinders voor een onbekend bedrag in handen komt van het Deense Nine United. De tak E-commerce omvat ook de Duitse online meubelretailers AmbienteDirect en Connox. Nine United is de werkmaatschappij van Troels Povlsen. Eerder deed hij Bestseller Group over aan zijn zoon Anders. Tot die groep behoren bekende kledingmerken en belangen in bedrijven als Zalando, Klarna, ASOS en About You.

Oscar Diele, hoe kwam deze transactie tot stand?
“Daar zijn we vrij transparant over geweest. In januari 2020 hebben we een persbericht verstuurd waarin we vertelden op zoek te gaan naar investeerders om verder te kunnen groeien. De bestaande investeerders Peak Capital en RTL wilden er uit, elk met een eigen motief. Peak wilde het fonds ontmantelen en RTL is gestopt met Ventures. Zelf werkten we vanuit het besef dat we schaalgrootte nodig hadden om als multibrand retailer te kunnen overleven. We zijn gaan zoeken naar investeerders en strategisch partners. De ambitie was altijd om op Europees niveau mee te spelen. Met Nine United sluiten we ons in consoliderende markt aan bij de winnende partij in het premium segment. Voor en zijn wij een logische aansluiting voor bereik op de Benelux-markt. Voor ons bedrijf is het een mooie stap en voor Geert-Jan Smits het moment om uit te stappen. Tot eind maart draagt hij zijn taken over.”

Waren er meer belangstellenden en waarom uiteindelijk Nine United?
“Ja, we hebben uiteindelijk met Nederlandse en buitenlandse partijen gesproken. Het had met meer partijen serieus kunnen worden. De keuze werd uiteindelijk bepaald door de prijs en de toekomst die je samen voor je ziet. We waren ook ver met een Nederlands bedrijf, maar dan meer offline en lokaal. Met Nine United richten we ons op online en Europees.”

Welke voordelen geniet Flinders in de nieuwe constellatie?
“Dat is er een aantal Allereerst is daar natuurlijk inkoopvoordeel. AmbienteDirect, Connox en Flinders verkopen met elkaar dezelfde merken. Je kunt dus tegen betere voorwaarden gaan inkopen, wat goed is voor de marge. Op termijn kunnen we ook voorraden gaan delen voor betere beschikbaarheid. Om je een idee te geven: in Duitsland wordt een magazijn gebouwd van 50.000 m2. En ik was al onder de indruk van ons eigen nieuwe magazijn van 14.000 m2. Een ander voordeel ligt op het gebied van technologie. Connox ligt wat dat betreft voor op ons. Wat zij hebben, hadden wij niet op eigen houtje kunnen bereiken. Op termijn gaan we allemaal over op hetzelfde platform. En het vierde en laatste voordeel ligt op het vlak van private labels. Nine United heeft een fabriek om eigen spullen te maken. Je spreekt dan over ketenintegratie.”

Wat verandert er voor Flinders en zijn klanten komende tijd?
“De winkel in Zaandam gaan sluiten. Hoe groot het lokale succes ook is, het hebben van een fysieke winkel is niet schaalbaar. Anders gezegd: buiten Amsterdam en Zaandam heeft niemand in Nederland en België daar iets aan. We zien ook in de cijfers dat een winkel niet schaalbaar is. De winkel groeide dit jaar helemaal niet, maar online groeiden we vijftig procent. Een andere verandering: we gaan merken toevoegen die we zelf nu nog niet hebben. Van de andere winkels weten we ondertussen al dat die merken wel werken.”

Begin je 2021 nu anders?
“Niet echt. We bouwen voort op wat we hebben als stand alone-bedrijf. We draaien hartstikke mooie omzetten en er is geen noodzaak om snel te integreren. Dat zal op termijn natuurlijk toch wel gebeuren. Dat wordt echter niet eerder merkbaar dan in het derde of vierde kwartaal van 2021. Nog iets anders: binnenkort nemen we een nieuwe inpakmachine in gebruik en we willen meer zelf gaan leveren in plaats van werken met transporteurs.”

Wat zijn de plannen richting 2023 – 2025?
“Voor die tijdspanne zal de aandacht liggen op online en integraties aan de achterkant. Op het gebied van private label is ook veel te halen. Dat is nu goed voor 1 à 1,5 procent van onze omzet, maar dat kan wel naar de dubbele cijfers. De andere partijen van Nine United E-commerce vinden op hun beurt onze B2B-activiteiten interessant. Zij doen dat niet en bij ons is het goed voor 25 procent van de omzet. Daar werken we op projectbasis, bijvoorbeeld voor het inrichten van bedrijven, kantoren en restaurants. Dat is wel schaalbaar.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond