Deel dit artikel
-

Invallen Europese Commissie over ‘kreupel e-commerce’

De Europese mededingingsautoriteiten hebben invallen gedaan bij verscheidene bedrijven die met online verkoop hebben te maken.

Het gaat om invallen bij organisaties die produceren, distribueren en verkopen. De Commissie onderzoekt oneerlijke handelspraktijken die ertoe zouden kunnen leiden dat de consument kunstmatig te hoge prijzen moet betalen bij de digitale kassa.

Europa vertelt niet bij wie de invallen op 3 december plaatsvonden, maar Philips en Samsung hebben bezoek gehad. Het gaat mogelijk om meer bedrijven.

Vermoedelijk gaat het om onderzoek naar de wijze waarop de prijsstelling van elektronica en kleine huishoudelijke apparaten tot stand komt. Al jaren is te horen dat fabrikanten duale prijsstrategieën hanteren. De eigen dealers in de offline wereld krijgen voorkeursbehandeling of webwinkels krijgen prijsbodems opgelegd. Houden ze zich daar niet aan, dan wordt het distributiecontract opgezegd.

De mededingingsautoriteiten zeggen dat er nu enkel onderzoek wordt gedaan. Geen bedrijf is nog in staat van beschuldiging gesteld.

In Nederland peilde de mededingingsautoriteit NMa in 2008 honderd webwinkels naar hetzelfde onderwerp. Hen werd gevraagd of ze bij de prijsstelling of anderszins werden gehinderd door fabrikanten om hun activiteit uit te oefenen. Ook kregen klokkenluiders de gelegenheid zich te melden. Niemand maakte gebruik van die optie op een manier dat een vervolgonderzoek kon worden geopend. Het eigen NMa-onderzoek leidde uiteindelijk tot niets.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond