Deel dit artikel
-

Investeerder CMGI gaat wereldmarkt op

Het Amerikaanse Internet-consortium en investeerder CMGI slaat de vleugels uit naar de Aziatische, Europese en Latijns-Amerikaanse markt. Samen met investeerders die actief zijn in deze regio's vormt het een nieuw fonds van 1,5 miljard dollar, om zo nieuwe partners te verkrijgen.

'We hebben het idee dat de Internet-economie op dit moment buiten de VS harder groeit' sprak CMGI's Marketing-vice president Bill White bij de presentatie van het nieuwe fonds, dat wordt ondergebracht in het bedrijf @Ventures Global Partners.
De partners van CMGI zijn de investeringsmaatschappijen Hicks, Muse, Tate & Furst Incorporated en Pacific Century CyberWorks . Ieder stapt voor een gelijk deel van 500 miljoen dollar in het project.

Volgens White gaat het CMGI niet zozeer om het kapitaal dat de firma's meebrengen, alswel om de contacten en ervaring met andere culturen. Het hoofdkantoor van Pacific Century staat in HongKong, terwijl Hicks Muse vooral investeert in Latijns-Amerikaanse mediabedrijven. Volgens White zullen er vooral lokale netwerken opgezet worden.

De twee nieuwe partners van CMGI zijn niet de minsten; Hicks Muse is ondermeer eigenaar van het grootste Amerikaanse radiobedrijf AMFM , dat bestaat uit 440 radiostations. Ook is het eigenaar van en aantal televisienetwerken in Zuid-Amerika, waaronder het Pan American Sports Network.
Pacific Century heeft en partnership met Intel, en met China's grootste pc-distributeur, Legend Computer. Daarnaast heeft het bedrijf in meer dan veertig Aziatische Internetbedrijven geïnvesteerd.

Het nieuwe fonds heeft nog geen nieuwe investeringen aangekondigd, maar die worden deze week wel verwacht.

Deel dit bericht

2 Reacties

Cees Hoogenboom

Ik vind het een slechte zaak dat er Keiretsu's ontstaan.Als ik naar iets op zoek ben, verwacht ik van een zoekmachine een objectief antwoord. Maar nu blijkt dat de zoekresultaten gemanipuleerd worden, en dat is niet altijd ten gunste van de surfer. Deze krijgt foute resultaten voorgeschoteld en zal minder tevreden zijn. Hoe gaat dit aflopen? Krijgt de klant toch gelijk of wint commercie?

Job Franken

Hoe dhr. Hoogenboom de link maakt tussen het bericht en de onafhankelijkheid van search engines is mij een raadsel. Vrije kapitaalbewegingen zijn niet nieuw. Dat het kapitaal die markten zoekt waar de grootste groei te verwachten valt, is natuurlijk. Op de internationalisering van CMGI is dan ook naar mijn idee niets aan te merken. Integendeel, want hierdoor zullen nog meer Internet-initiatieven van de grond komen. Daar komt bij dat commercie als doel heeft de klant te laten winnen en daar geld aan te verdienen. De schijnbare tegenstelling in de laatste zin van de reactie van Hoogendoorn is dus geen tegenstelling. Hoogenmans geeft wel blijk van kennis van een orientaalse taal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond