Deel dit artikel
-

Investeerder steekt miljoen euro in MADS

OTM Investments steekt een miljoen euro in MADS, het Amsterdamse bedrijf dat technologie ontwikkelt waarmee uitgevers mobiele advertentiecampagnes kunnen laten draaien.

In de eerste maanden van 2011 begon MADS-directeur Ashu Mathura zich te oriënteren op nieuwe financiering voor zijn bedrijf. Hij sprak met investeerders in binnen- en buitenland en eindigde bij Pieter van der Made, een ondernemer die een kapitaal verwierf met de verkoop van zijn softwarebedrijf Jason aan bodemonderzoeker Fugro.

Hoewel er onder investeerders veel interesse is voor het mobiele ecosysteem ontbreekt, in Mathura’s optiek, niet zelden gedegen markt- en commerciële kennis over deze ‘nieuwe economie’. De connectie met Van der Made, die ook een softwarebedrijf had, was eenvoudig gemaakt.

Van der Made is sinds eind 2009 actief als investeerder met zijn OTM Investments. Volgens Mathura is de klik goed, omdat zijn nieuwe financier twintig jaar aan het roer stond van een softwarebedrijf en de perikelen en ontwikkelingscycli kent.

MADS gebruikt het nieuwe geld voor twee zaken. Allereerst opent het lokale verkoopkantoren in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië. De lokale medewerkers gaan proberen de grote uitgevers uit die landen aan te sluiten op de ad serving technologie van het Nederlandse team van vijftien man.

Daarnaast gaat het een Marketplace ontwikkelen, een soort Google AdSense voor uitgevers. Middelgrote en kleinere uitgevers, zowel van websites als applicaties, kunnen zodoende ruimte beschikbaar stellen voor exploitatie met reclame.

In Nederland bedient MADS bedrijven als Sanoma Digital, Telegraaf Media Groep., ReedBusiness en de mobiele operators.

Van der Made wordt commissaris bij MADS, evenals Coen van Duiven van Henq Invest. Henq nam in een eerdere fase al een belang in het mobiele reclamebedrijf.

OTM investeert doorgaans tussen de half en vijf miljoen euro in snel groeiende bedrijven op de internationale markt. Uit de website blijkt dat er affiliaties zijn met investeringsbedrijf Oranje Nassau Groep. Dat participeert voor minstens 10 miljoen euro in fondsen en bedrijven voor de periode van 5 tot 15 jaar.

Foto: Sebastian Wiertz (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Nas

Mooi gedaan Ashu! Lekker doorbouwen!

Leonard wolters

Zie ‘who we are’

” Today, MADS operated in over 50 countries, works for more than 35 mobile network operators and over 100 premium publishers. And Telegraaf Media Group? They are still our customer, only now they are the leader in mobile advertising in the Netherlands”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond