Deel dit artikel
-

Investeerders steken 50 miljoen in Europese slaapsite Wimdu

De Europese investeerders Kinnevik en Rocket Internet steken nu 25 miljoen euro in Wimdu en beloven dat bedrag op termijn te verdubbelen.

Wimdu is een site waar particulieren hun huis of appartement te huur kunnen aanbieden aan vakantiegangers. Via Wimdu.com kunnen ze voor dagen of weken een slaapplaats huren, waarbij de internetsite als bemiddelaar optreedt.

Vanochtend maakte Kinnevik uit Zweden met Rocket Internet uit Duitsland de intentie bekend om 50 miljoen euro te investeren in de ‘slaapsite’.

Kinnevik is behalve aandeelhouder in Rocket Internet (12 procent), een investeringsvehikel van de Duitse Samwer-broers, ook (mede-)eigenaar van dagblad Metro, kortingsite Groupon en e-commercediensten in de Baltische staten en Rusland.

De investering is bedoeld om de Europese en internationale expansie van Wimdu te versnellen.

Het nieuws mag geen verrassing heten. De markt voor vraag en aanbodsites in de reismarkt groeit snel. Wimdu kreeg begin deze maand nog het vuur aan de schenen gelegd toen zijn Amerikaanse tegenhanger Airbnb de kleine Duitse speler Accoleo overnam om die in te richten als zijn Europese uitvalsbasis.

Deel dit bericht

9 Reacties

Thomas

Voor zover ik weer waren de Samwer broers eigenaar van Mycitydeal.. zij zijn overgenomen door Groupon. Ze zijn daarmee geen eigenaar van Groupon.

Louis

Ik snap het niet, Homeaway heeft dit al een tijd wereldwijd.
Ik hoop dat de 25mil. eruit gehaald kunnen worden

Pieter

@Louis: Net even een andere insteek doet wonderen!

HomeAway is voor vakantiehuizen waar je een week of langer voor het hele gezin boekt. Wimdu is meer voor stedentrips, qua aanbod zie je dat het vooral om appartementen in steden gaat. In ieder geval een interessante ontwikkeling.

Ik vraag me af of er ook ruimte is voor meer lokale spelers in deze markt, oftewel op 1 land mikken i.p.v. wereldwijd zoals Wimdu en Airbnb doen.

Martin van Kranenburg

Dit geeft toch maar weer aan dat dit (in ieder geval voor vakantiehuizen en appartementen) het businessmodel voor de toekomst is.

Bij Micazu.nl verhuren nu 4.000 Nederlandse eigenaren van een vakantiehuis in ongeveer 50 landen. De nieuwe site is nu sinds 1 jaar live en we zien ook dat dit het nieuwe businessmodel wordt. Vakantiehuis eigenaren willen vrijheid in wanneer ze verhuren en aan wie. Ze willen ook zelf hun prijs bepalen en ook in het hoogseizoen in hun eigen huis kunnen verblijven.

En het leuke voor huurders is, is dat ze rechtstreeks bij de Nederlandse eigenaar boeken. Er zit niets meer tussen.

Ron Belt

Ik heb in de afgelopen jaren redelijk veel e-commerce bedrijven bezocht. 50m klinkt mij als erg veel geld, en ik ben dan ook benieuwd wat ze er mee gaan doen. Misschien hebben ze het model gevonden en kunnen ze het (winstgevend) uitgeven aan adwords maar dat zal wel niet. Heeft iemand een idee wat je per lead/transactie kunt krijgen in dit segment?

Pieter

@Ron: Ongeveer 30 euro per transactie.

S Behrens

Leuk om te zien dat een Europese partij als tegenpool van AirBNB aan het bouwen is. Als mede oprichter van de Asociation of Serviced Apartment Providers Netherlands ben ik verheugd dat blijkt dat grote partijen (financieel) interesse tonen in (particuliere) appartementen verhuur. Dat het gemak van een appartement aan bezoekers en tijdelijke bewoners een opkomende dienst is moge duidelijk zijn en elke promotie hiervan wil ik aanmoedigen (ondanks de vrees voor wildgroei aan ongeorganiseerde en ongecontroleerde aanbieders)

Aan 30 euro per transactie zullen de verblijven niet heel lang zijn. Bij Your Amsterdam Housing hebben we een gemiddeld verblijf van 27,9 dagen en ik kan het cijfer van Pieter niet bevestigen.

Edwin

De koren wordt wel van het kaf gescheiden bij de ongecontroleerde / ongeorganiseerde aanbieders dmv een rating systeem. Het is ook een site voor mensen die het leuk vinden om persoonlijk contact te hebben met de eigenaren.

Martin

Denk dat het wel een eenheidsworst gaat worden. De gemoedelijkheid gaat er bij zulke projecten vaak vanaf en persoonlijke benadering cq contacten met klanten gaan verloren.
Denk dat in dit tijdperk ook de nadruk moet worden gelegd op warmte en persoonlijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond