Deel dit artikel
-

iPad tien jaar oud, en nog steeds relevant

Vandaag op de kop af tien jaar geleden lanceerde Steve Jobs, toen nog op MacWorld, de eerste iPad. Het was het belangrijkste Apple product sinds de iPhone en is dat gebleven.

Tablets waren zeker niet nieuw toen de iPad verscheen. Verschillende fabrikanten, waaronder Microsoft, hadden ze  al ontwikkeld, maar het gros moest worden bediend met een pen en fungeerde als een soort elektronisch kladblok.

Apple had zelf al eerder geëxperimenteerd met tablets. In de jaren negentig verscheen de Newton MessagePad, maar dat was nog een personal digital assistant zonder internetverbinding. Steve Jobs, net teruggekeerd bij Apple, stopte de productie van wat hij noemde ‘a piece of junk.’

Jobs stelde tijdens de presentatie in januari 2010 de vraag of er naast laptops en de iPhone ruimte was voor een derde categorie, eentje die er tussenin paste. ‘Sommigen dachten dat het de netbook zou worden, maar die doet niet beter dan wat er al is,’ aldus Jobs. ‘Netbooks zijn traag. Ze hebben lage kwaliteit schermen. En ze draaien verouderde pc software (Windows). Ze zijn alleen goedkoper dan een laptop.’

Apple werkte al aan de iPad vanaf 2004, toen ontwerper Jonathan Ive de eerste schetsen maakte. De iPad had zelfs voor de iPhone (2007) moeten verschijnen. Destijds was hij echter te duur om te maken en de beoogde ARM chips waren niet snel genoeg.

Het eerste model kwam in de VS op 3 april 2010 op de markt, andere landen kregen hem pas in mei. In Nederland moesten we tot de zomer wachten. Aanvankelijk overheersten sceptische reacties: van Googles Eric Schmidt tot Bill Gates, ze waren niet onder de indruk. “Het is niet het soort product waarvan ik denk: Oh, ik zou willen dat Microsoft het had gemaakt,” reageerde Gates.

Maar al gauw bleek de iPad ideaal voor het draadloos en zonder toetsenbord consumeren van YouTube video’s, het surfen over het web, het spelen van games en het lezen van elektronische boeken. Een volledige vervanger voor de laptop was de iPad echter nog niet, dat zou langer duren.

In de eerste weken werden al 450.000 exemplaren verkocht. Binnen een maand had Apple 1 miljoen iPads uitgeleverd en binnen een jaar 19 miljoen.

Na de klassieke iPad verschenen de iPad Air en iPad Mini. Enkele jaren geleden voegde Apple er een nieuwe categorie aan toe: de iPad Pro.

Hoewel er steeds meer concurrentie kwam van Android tablets, heeft Apple daar nooit veel hinder van ondervonden. Android werd niet tijdig geoptimaliseerd voor grotere schermen en veel fabrikanten zijn gestopt met Android tablets.

Toegegeven: naarmate de schermen van smartphones groter werden, ook die van de iPhone zelf, daalde de verkoop van iPads. Dit jaar worden er naar verwachting 44 miljoen stuks verscheept. Dat waren er ooit veel meer.

Maar Apple is nog altijd marktleider met een aandeel van 38 procent. Samsung heeft nog niet eens de helft en Huawei nog niet eens een vierde van wat Apple heeft. Reden van het succes is dat Apple met grote regelmaat nieuwe modellen lanceert, in allerlei prijsklassen.

Na de iPad slaagde Apple er in om nog maar één nieuwe productcategorie te lanceren (in 2014): de Apple Watch.

Foto Shutterstock

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond