iPad-verkoop stijgt met 14%: Apple verstevigt dominante positie op tabletmarkt

In het eerste kwartaal van 2025 zijn de wereldwijde iPad-verkopen met 14 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee vergroot Apple zijn voorsprong op de concurrentie en verstevigt het zijn leidende positie in de wereldwijde tabletmarkt. Apple heeft inmiddels meer dan twee keer zoveel marktaandeel als de nummer twee.
Volgens cijfers van marktonderzoeksbureau Canalys verscheepte Apple in het eerste kwartaal van dit jaar 13,7 miljoen iPads, tegenover iets meer dan 12 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Het marktaandeel van Apple groeide hierdoor van 35,5 naar 37,3 procent.
Bij concurrent Samsung daalde de vraag, waardoor het marktaandeel terugviel naar 18 procent. Daarmee heeft Apple nu letterlijk twee keer zoveel marktaandeel als zijn naaste concurrent. Geen enkele andere fabrikant wist de grens van 10% te doorbreken.
De hernieuwde vraag naar tablets komt vooral van consumenten, niet van bedrijven. Tijdens de coronapandemie in 2020 kochten veel mensen een iPad of andere tablet voor thuisgebruik. Nu, vijf jaar later, is het moment aangebroken waarop veel van deze apparaten aan vervanging toe zijn.
Hoewel verwacht wordt dat de vraag in de rest van 2025 nog hoog blijft, zal de groei vanaf 2026 waarschijnlijk afvlakken. Door een langere levensduur van apparaten én een verschuiving van bestedingsprioriteiten, zullen tablets minder snel worden vervangen dan voorheen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond