Deel dit artikel
-

iTunes-telefoon ook op de Nederlandse markt

De Motorola ROKR (spreek uit: Rocker), de eerste mobiele telefoon die toegang biedt tot Apple's muziekdienst iTunes, komt in de loop van oktober op de Nederlandse markt. Nederland is met Engeland, Italië, Duitsland en Frankrijk een van de eerste Europese landen waar de muziektelefoon te koop zal zijn.

Volgens een woordvoerder van Motorola Nederland krijgt de telefoon een Nederlandse interface. Apple’s topman Steve Jobs gaf dinsdag tijdens een persconferentie in Parijs toe dat de telefoon nog niet perfect is. Het aanbod van ruim honderd liedjes is bijvoorbeeld nog erg mager. “Het apparaat is niet door ons ontwikkeld, we hebben alleen de software aangeleverd,” vertelde Jobs tijdens een persconferentie op de Mac Expo, een vakbeurs voor Mac gebruikers die tot donderdag in de Porte de Versailles in Parijs wordt gehouden. “Voor ons is dit evenzeer een experiment als voor Motorola. Zolang de telefoonmaatschappijen veel geld vragen voor het downloaden van muziek, denk ik niet dat dit snel van de grond zal komen. Ik ben nog niet overtuigd van het succes van dit soort diensten.”

Daar komt bij dat sommige platenmaatschappijen inmiddels te kennen hebben gegeven dat ze meer geld willen hebben voor de nummers die online besteld worden. Apple rekent standaard 99 dollarcent voor een liedje. “Het gros van de muziekleveranciers heeft geen problemen met de tarieven, een minderheid wil veranderingen,” vertelde Jobs. “Dat is onverstandig. We vechten nog steeds tegen piraterij. Maak je de nummers duurder, dan gaan mensen weer illegaal downloaden. Bovendien verdienen de platenmaatschappijen meer aan iTunes dan als ze dezelfde nummers op cd verkopen.”

Jobs erkende dinsdag dat de muziektak van Apple steeds belangrijker begint te worden. iTunes heeft in de VS en Engeland een marktaandeel van 80 procent. Ook op het gebied van audio spelers is Apple veruit marktleider. Het totale aandeel van muziekproducten op de omzet van Apple – inclusief de verkoop van audiospelers als de iPod – bedraagt 40 procent.

Jobs vermoedt dat de iPod de verkoop van iMacs en iBooks positief beïnvloedt. “We geen concreet bewijs van wat sommigen het halo effect noemen, maar we constateren wel dat de verkoop van Apple computers zich de afgelopen maanden heeft verdubbeld. Mensen die een iPod kopen, zijn vaak ook geïnteresseerd in andere Apple producten.”

Jobs zegt niet aan te kunnen geven welke activiteiten – hardware, software of diensten – belangrijker gaan worden. “De vraag is voor ons niet relevant. Het grijpt allemaal samen. In de jongste audio speler iPod Nano zit heel wat software, die weer aansluit bij iTunes. Ik denk dat die combinatie ook onze kracht is. En de reden waarom we een voorsprong hebben opgebouwd. Er zijn tientallen bedrijven die ons op de hielen zitten en onze producten proberen te kopiëren, van Sony tot Microsoft.”

Dat is dan ook de reden dat Apple zijn meest succesvolle audiospeler iPod Mini een dezer dagen heeft vervangen door de superdunne iPod Nano. “We noemen het een harttransplantatie,” aldus Jobs. “Het is een weloverwogen gok, want we hebben maanden geleden al moeten besluiten om geen onderdelen meer voor de iPod mini te ontwikkelen. Alleen verwachten we dat we met de Nano het marktaandeel nog verder kunnen opschroeven.”

Vooralsnog overweegt Apple geen videovariant van de iPod uit te brengen, zo liet Jobs weten. “Ik realiseer me dat er steeds meer video aanbod is, maar geen van de huidige videospelers op de markt is erg succesvol. De vraag er naar niet is niet groot.” Sowieso is Apple voorzichtig met de introductie van nieuwe onderdelen in de iPod, aldus Jon Rubinstein, hoofd van de iPod divisie. “Waarom er geen FM radio in de iPod zit? Domweg omdat klanten er niet naar vragen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond