Deel dit artikel
-

Digitaal steeds belangrijker voor RTL Group

Digitaal wordt steeds belangrijker voor de RTL Group, de moedermaatschappij van RTL Nederland. In heel 2015 leverde digitaal 508 miljoen euro omzet op, 72 procent meer dan in 2014.

RTL Group noteerde vorig jaar alleen al 105 miljard online video impressies, tegen 36,4 miljard een jaar eerder. In het verslagjaar werd ook RTL Digital Hub opgericht voor de aankoop van digitale activiteiten. Zo werd onder meer geïnvesteerd in Clypd, een Amerikaans bedrijf voor geautomatiseerde advertentieverkoop.

De totale RTL Group had dan ook geen reden tot klagen. De omzet steeg 3,8 procent naar 6 miljard euro, tegen 5,8 miljard in 2014. EBITDA kwam uit op 1,3 miljard. In het vierde kwartaal noteerde de holding een omzet van 1,8 miljard (pdf).

RTL Nederland heeft, na een teleurstellende eerste helft, in het tweede deel van 2015 naar eigen zeggen een ‘mooie inhaalslag’ gemaakt. De totale omzet kwam uit op 490 miljoen euro tegen 457 miljoen een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) eindigde wel iets lager op 101 miljoen euro, door ‘opstartverliezen van de videotak’, waarmee vermoedelijk Videoland wordt bedoeld.

Deel dit bericht

2 Reacties

B martmans

Ik snap niet dat ze relatief weinig met internet doen. Populaire vlogs, youtube channels en simpele shows als die van Geenstijl’s dumpert.nl halen soortgelijke kijkersaantallen. Zij hebben echter geen grote studio’s, productieteams etc nodig. Er zijn uiteraard nog genoeg tokkies die het prima vinden om elke 15 minuten naar 10 minuten reclame te kijken waarin producten aangeprezen worden die totaal niet relevant zijn en het prima vinden om naar programma’s te kijken die in feiten al 15 jaar lang exact hetzelfde zijn.

bert

Snap niet dat het nu digitaal goed gaad met RTL. Wat een vreselijke cookiewall hebben ze sinds kort. Ik kwam graag op bright.nl (nu RTL), maar dat is geen grap meer. Ik kijk enkel nog hun uitpakparty’s op Youtube met ncr.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond