Deel dit artikel
-

Jaaromzet CM.com groeit tot 142 miljoen (+47%)

Techbedrijf CM.com heeft de verkopen vorig jaar met de helft zien stijgen. Het coronavirus brengt een grote nieuwe klantengroep met zich mee: de minder technische maar qua services wel veeleisender afnemer.

Vanochtend publiceerde de onderneming de resultaten over het vierde kwartaal en daarmee heel 2020. De jaaromzet steeg tot 142 miljoen euro en de winst voor bijzondere lasten (ebitda) eindige twee ton in de plus.

Het jaar 2020 verraste topman Jeroen van Glabbeek vooral vanwege de snelheid waarmee veranderingen kwamen. Twaalf maanden geleden had hij het belang van point of sale-terminals, kassasystemen in fysieke winkels niet door. Maar onlangs kocht hij PayPlaza om in het gat van omnichannel retail te springen. “En als werkgever hebben we het personeelsbestand verdubbeld tot zeshonderd man”, wat ook veel sneller is dan verwacht.

De grootste groeipijler is het product Mobile Service Cloud. Dat is een toegankelijk SaaS-product waarmee bedrijven inkomend berichtenverkeer kunnen afhandelen. Dat omvat naast sms, Whatsapp, Google- en Apple-chat en WeChat ook chatbots van het overgenomen Robin. Dat wordt vooral door webwinkels gebruikt. Consumenten worden daar toegesproken door zowel echte mensen als door slimme chatbots. Voor CM is Service Cloud ook nieuw in de zin dat, net als het nieuwe Marketing Cloud, volgens een abonnementenmodel werkt. Kleine afnemers betalen weinig, maar krijgen dan ook maar een selectie aan beschikbare diensten. Grote afnemers zitten daarentegen op alle fronten vooraan.

Robin is naar het Engels vertaald en we werken aan andere talen”, aldus Van Glabbeek. En daar is deze dienst niet uniek in. Net als 2020 staat ook 2021 in het teken van internationalisering van CM’s diensten. In de coronatijd opende en bemande het vijfde buitenlandse kantoren. De helft van het personeelsbestand bestaat nu uit commerciële functies.

De marketinguitgaven stegen in 2020 van 1,9 miljoen naar 2,5 miljoen. Een bedrag dat nog vrij bescheiden is, want de Brabanders konden een groot deel van het jaar geen stands neerzetten op beurzen en congressen.

CM.com heeft een licentie om betalingen te verwerken in de EU, maar zou dat graag ook op andere markten doen. Het onderzoekt waar dat hoe mogelijk is.

Van Glabbeek verwacht dat de gestegen volume bij ticketing en payments in 2021 aanhoudt. Niet enkel events en webwinkels gebruiken dit soort diensten tegenwoordig, maar ook musea, horeca en zelfs huisartsen. Die laatste groep gebruikt dan met name de planningstool om de patiëntenstroom te reguleren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond